Radio Gra Wrocław Home

Muzyka Wybrana Dla Ciebie • Radio Gra Wrocław 95.1 FM Słuchaj Online Facebook

Będzie odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu

Facebook

Jedna z ważniejszych dróg wjazdowych do Wrocławia będzie objęta odcinkowym pomiarem prędkości. Główny Inspektorat Transportu Drogowego ogłosił przetarg na dostawę urządzeń, które pojawią się również na autostradzie A4 przy węźle Kostomłoty.

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym GITD planuje zamontować urządzenia do odcinkowych pomiarów prędkości w 39 lokalizacjach w całym kraju. Wytypowano je na podstawie analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego przygotowanej przez Instytut Transportu Samochodowego. Urządzenia wykorzystywane do pomiaru średniej prędkości pojazdów będą prowadziły kontrole na wszystkich kategoriach dróg, w tym na wybranych odcinkach autostrad A1, A2 i A4.

Odcinkowy pomiar prędkości. Jak to działa?

Kamera rejestruje wjazd i wyjazd danego pojazdu ze strefy objętej kontrolą. Następnie specjalny komputer wylicza średnią prędkość, z jaką przejechano dany odcinek. Na tej podstawie można jasno stwierdzić czy złamano przepisy.

Takie urządzenie pojawi się na al. Jana III Sobieskiego we Wrocławiu, którędy każdego dnia wjeżdżają tysiące kierowców ze strony Długołęki i Oleśnicy. Kierowcy będą musieli zwolnić także wyjeżdżając z Wrocławia.

Wytypowano również odcinek A4 między Kostomłotami i Kątami Wrocławskimi.

Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego analizującego stan bezpieczeństwa na polskich drogach wyjaśnia, że fotoradary ustawiane są w miejscach, w których dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych.

– Przy wyborze lokalizacji weryfikowano obecność potencjalnych źródeł zagrożeń (np. skrzyżowań) lub czynników (innych niż nadmierna prędkość) zwiększających prawdopodobieństwo zaistnienia wypadku. Pod uwagę wzięto obecność obiektów, takich jak przejścia dla pieszych, ścieżki rowerowe czy miejsca użyteczności publicznej, generujące większy ruch – tłumaczy Krupiński. – Występowanie tego typu obiektów w promieniu 500 m od miejsca koncentracji zdarzeń stanowiło dodatkowy argument za objęciem odcinka drogi lub obiektu drogowego automatycznym nadzorem nad ruchem drogowym.

Kolejny etap kwalifikacji obejmował analizę geometrii drogi, a co za tym idzie, jej wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wytypowana al. Jana III Sobieskiego, gdzie przy dwóch pasach ruchu w obu kierunkach obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h, jest traktowana przez kierowców jak droga szybkiego ruchu.

– Niejednokrotnie sama konstrukcja drogi powoduje u niektórych kierowców mylne wrażenie, że mamy do czynienia z drogą ekspresową. Kierowcy przyspieszają tam, gdzie jest ograniczenie prędkości i może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, zmniejszenia bezpieczeństwa innych uczestników ruchu drogowego – podkreśla asp.szt. Łukasz Dutkowiak z wrocławskiej policji.

Odcinkowy pomiar prędkości. Lista miejsc

Na liście podstawowej wytypowanych lokalizacji znajduje się 39 odcinków dróg w 13 województwach. Najwięcej odcinkowych pomiarów prędkości (opp) – pięć – pojawi się na terenie województwa łódzkiego i podkarpackiego, po cztery w województwie lubuskim, mazowieckim i śląskim, trzy w województwach kujawsko-pomorskim i dolnośląskim, po dwa na Lubelszczyźnie, w Wielkopolsce, w województwie zachodniopomorskim oraz pomorskim, jeden na terenie województwa opolskiego.

Urządzenia zamontowane w wybranych przez GITD miejscach muszą zapewnić m.in. możliwość rejestracji naruszeń na co najmniej trzech pasach ruchu niezależnie od tego, po którym pasie porusza się mierzony pojazd. Systemy muszą wykonywać pomiary bez przerwy, również w trudnych warunkach pogodowych, rejestrować prędkość pojazdów co najmniej od 30 do 220 km/h, identyfikować rodzaj pojazdu, wykonywać wysokiej jakości zdjęcia bez względu na porę dnia. Wyłoniony w przetargu wykonawca, od dnia podpisania umowy, będzie miał 16 miesięcy na montaż urządzeń.

– Kluczową zaletą odcinkowych pomiarów prędkości, ze względu na ich zasięg oddziaływania, jest możliwość wpłynięcia na zmianę zachowania kierowców i stosowania się przez kierujących do obowiązującego ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka. Średnia prędkość pojazdów obliczana jest na podstawie pomiaru czasu przejazdu pomiędzy początkiem i końcem monitorowanej trasy – tłumaczy GITD.

CANARD dysponuje dziś 30 odcinkowymi pomiarami prędkości. W ciągu pierwszych 10 miesięcy tego roku zarejestrowały one blisko 600 tys. przypadków przekroczenia przez kierujących obowiązujących ograniczeń prędkości.

 

wroclaw.pl

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj