Wrocławskie MPK ogłosiło wstępne konsultacje rynkowe w sprawie autobusów wodorowych. Przewoźnik chce w ten sposób przygotować się do ogłoszenia przetargu na ich zakup lub dzierżawę, czyli finalnie wdrożenie nowego, zeroemisyjnego napędu do swojego taboru.
Głównym celem konsultacji rynkowych jest pozyskanie z rynku wszystkich niezbędnych informacji, które pomogą przygotować specyfikację dla nowych autobusów wodorowych. Wrocławskie MPK chce być pewne, że przyszłe zakupy taborowe uda się przeprowadzić skutecznie i ekonomicznie, a samo wdrożenie „wodorowców”, dzięki nabytej specjalistycznej wiedzy technicznej, przebiegnie sprawnie organizacyjnie.
We Wrocławiu stawiamy na rozwój komunikacji publicznej opartej o pojazdy nisko i zeroemisyjne. To oczywiście proces, który będzie wymagał dużego wysiłku finansowego i czasu, ale konsekwentnie będziemy w tym kierunku podążać. To jeden z priorytetów rozwojowych miasta, zarówno w kontekście odpowiedzialności za zmiany klimatu, jak i standard usług oferowanych naszym mieszkańcom
– mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Główną zaletą autobusów wodorowych jest ich zeroemisyjność. Dzięki sporemu zasięgowi oraz szybkiemu tankowaniu pojazdy wpisują się w przestrzeń miejską, jako alternatywa dla tradycyjnego napędu.
Napęd wodorowy to przyszłość komunikacji miejskiej. Zdajemy sobie sprawę, że odejście od napędów konwencjonalnych jest kolejnym krokiem w budowaniu nowoczesnego i ekologicznego transportu miejskiego. To istotny element długofalowej strategii rozwoju MPK. Zależy nam, aby z czasem na wrocławskich ulicach jeździło takich pojazdów możliwie jak najwięcej
– mówi prezes MPK Wrocław Witold Woźny.
Ogłoszone konsultacje to również sposób na szczegółowe zaplanowanie i opisanie planowanego przetargu, w tym uzyskanie wiedzy o wartości zamówienia. Dzięki temu przewoźnik będzie w stanie dokładniej zaplanować wielkość zakupu, jego harmonogram, ale też formę pozyskania nowego taboru.
Nie zamykamy się na żadne rozwiązania, zarówno pod względem technicznym, czy organizacyjno-prawnym. Kluczowa na tym etapie jest szczegółowa analiza rynku, przegląd dostępnych opcji oraz oszacowanie potencjalnych kosztów. To wszystko pozwoli nam właściwie zdefiniować warunki przetargu tak, aby skutecznie wyłonić dostawcę
– dodaje prezes Woźny.
Producenci, którzy chcą wziąć udział w konsultacjach, mają czas na przesłanie swojego zgłoszenia do 30 czerwca. Przewoźnik planuje, że wszystkie rozmowy powinny zakończyć się na przełomie sierpnia i września.
To jednak niejedyna inwestycja wrocławskiego MPK w nowy tabor. Tuż po wakacjach na wrocławskich ulicach pojawią się pierwsze, zupełnie nowe mercedesy eCitaro, zasilane napędem elektrycznym. Wszystkie z zakupionych trzynastu sztuk, będą przeznaczone do obsługi linii „K”, która w efekcie stanie się całkowicie zelektryfikowaną linią autobusową w stolicy Dolnego Śląska.