Od niedawna w ofercie Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego we Wrocławiu znajdziemy zastosowanie technologii VR w leczenie traumy i zaburzeń lękowych. System ma wspomagać procesy terapeutyczne.
Czym właściwie jest wirtualna rzeczywistość?
VR to skrót od angielskiego terminu „Virtual Reality”, co w języku polskim można przetłumaczyć jako „rzeczywistość wirtualna”. VR to technologia, która umożliwia użytkownikom wchodzenie w interakcje z symulowanym, trójwymiarowym środowiskiem za pomocą specjalnych urządzeń, takich jak okulary VR.
Podczas korzystania z urządzeń VR możemy zanurzyć się w cyfrowym świecie i doświadczać go zmysłowo. Zupełnie jak gdybyśmy byli fizycznie obecni w tym środowisku. Virtual Reality stosowana jest w wielu dziedzinach, takich jak edukacja, szkolenia biznesowe, a nawet terapie psychologiczne.
Innowacyjne zastosowanie VR w terapii
Virtual Reality (VR) jest coraz częściej wykorzystywana w terapii, ponieważ oferuje szereg korzyści dla pacjentów. Pozwala na stworzenie wirtualnego świata, który może pomóc w przezwyciężeniu lęków, stresu i innych zaburzeń emocjonalnych. Cieszę się, że takie nowoczesne rozwiązania są wprowadzane w marszałkowskich szpitalach
– mówi Marcin Krzyżanowski Wicemarszałek Województwa Dolnośląskiego.
Jednym z zastosowań VR w terapii jest terapia po traumie. Pacjenci doświadczają wirtualnych scen, które symulują ich traumę, ale w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Terapeuta nadzoruje intensywność i stopień ekspozycji, co pozwala na stopniowe przyzwyczajanie pacjenta do określonych stresujących sytuacji i pomaga w radzeniu sobie z lękiem.
VR może również pomóc w terapii zaburzeń lękowych, takich jak fobia społeczna, arachnofobia czy klaustrofobia. Pacjenci mogą ćwiczyć w wirtualnym świecie różne sytuacje społeczne, np. spotkania towarzyskie, prezentacje lub rozmowy z obcymi ludźmi. Tego rodzaju ćwiczenia mają na celu zwiększenie poczucia pewności siebie i zmniejszenie lęku przed określonymi okolicznościami.
Pokój VR w Dolnośląskim Centrum Zaburzeń Psychicznych
W DCZP powstały dwie sale do terapii z wykorzystaniem Virtual Reality, zaprojektowane przez firmę ZENonVR.
Zastosowaliśmy mapowanie cyfrowe pokojów, aby pokrywały się z obrazem generowanym w VR, określiliśmy liczbę komputerów i monitorów z uwzględnieniem zasięgu routerów, a następnie zainstalowaliśmy oprogramowanie
– mówi Sebastian Wilk, specjalista wdrożeniowiec.
Sale mają wygłuszone ściany i sufit odwzorowujący obraz nieba z chmurami. Popielato-niebieska kolorystyka sprzyja budowaniu poczucia spokoju, bezpieczeństwa i wywołuje pozytywne skojarzenia. W projekcie została wykorzystana zaawansowana technologia: bezprzewodowe gogle do VR HTC Vive Focus 3, routery o rewolucyjnej łączności Wi-Fi 6 GHz oraz komputery gamingowe najnowszej generacji, które zapewniają płynne działanie gier i aplikacji VR. Użytkownik zakłada wygodne gogle, a na ręce intuicyjne i łatwe w obsłudze kontrolery z przyciskami, dzięki którym może sterować wirtualną rzeczywistością.
W jednej sali znajdują się dwa stanowiska i jest ona przystosowana do trybu Freeroam VR, gdzie gracze mają możliwość swobodnego poruszania się po całej dostępnej im przestrzeni. Mogą także spotykać się w niej i doświadczać wzajemnych interakcji.
Drugi pokój obejmuje cztery stanowiska z fotelami do gier w trybie Roomscale VR, które nie wymagają aktywności fizycznej. Nad każdym ze stanowisk znajdują się monitory, dzięki którym koordynator na bieżąco obserwuje działania użytkowników w wirtualnym świecie.
Cieszymy się, że nasi pacjenci dostali kolejną możliwość oddziaływań terapeutycznych, przybliżających ich do powrotu do zdrowia. Dzięki technologii VR mogą przenieść się do wirtualnego świata, w którym dochodzi do ekspozycji na bodźce lękowe, ale odbywa się to w bezpiecznej, kontrolowanej przez lekarza czy terapeutę przestrzeni. Programy wirtualnej rzeczywistości pozwalają także na odbycie relaksujących sesji terapeutycznych, co również jest bardzo pomocne w leczeniu zaburzeń zdrowia psychicznego
– mówi Michał Stachów, prezes Dolnośląskiego Centrum Zdrowia Psychicznego we Wrocławiu.