Radio Gra Wrocław

Jak podróżować odpowiedzialnie?

Jak przystosować się do zmian klimatycznych i większej wrażliwości podróżujących na zieloną turystykę? Czy to się opłaca? Na te i wiele więcej pytań starali się odpowiedzieć eksperci we wrocławskim Hydropolis, podczas XII Forum Promocji Turystycznej.

/materiały prasowe/

O turystyce w głównej atrakcji turystycznej Wrocławia

XII Forum Promocji Turystycznej zainaugurował Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia. W wydarzeniu wzięło udział kilkudziesięciu ekspertów z całej Polski i zagranicy, którzy mają ogromne doświadczenie w szeroko rozumianej branży turystycznej, w tym przedstawiciele hotelarstwa, linii lotniczych, przewoźników, operatorów i biur turystycznych, muzeów, centrów rozrywki i innych atrakcji. Jednym z głównych tematów tegorocznego wydarzenia była zrównoważona turystyka, która nie powinna opierać się wyłącznie na rozrywce, lecz mądrze wskazywać kierunki rozwoju. Przyszłość kolejnych pokoleń zależy przecież od naszych działań.

Zdecydowanie w ostatnich latach widzimy trend turystyki bliżej przyrody. To jest także efekt popandemiczny. Polacy wolą wypoczywać aktywnie. Zwiedzanie Parków Narodowych, ich statystyki – to wszystko pokazuje, że chcemy być w pewnym dystansie, ale bliżej przyrody, a do tego aktywnie spędzić wolny czas. Do tego wszystkiego potrzebne jest niezdegradowane środowisko naturalne, które jest bardzo zadbane

– mówi Andrzej Gut-Mostowy, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki i jeden z ekspertów tegorocznego Forum.

Zdaniem ekspertów to właśnie zrównoważony rozwój ukształtuje przyszłość podróży. Według opublikowanego Sustainable Travel Report 2022 wynika, że aż 71 proc. turystów chce w przyszłym roku podróżować i zwiedzać w bardziej zrównoważony sposób.

Jak działać odpowiedzialnie w branży turystycznej?

Zrównoważona turystyka to coś więcej niż segregacja śmieci i niemarnowanie żywności. To przede wszystkim troska o planetę, ludzi, równość, pokój, zdrowie, współpracę i jakość życia. To także dbałość o środowisko i jego bioróżnorodność z pełną świadomością grożących nam nieodwracalnych zmian. Świadomość to pierwszy krok do budowania odpowiedzialnej turystyki.

Każde najmniejsze działanie powinno być przemyślane. Tak prosty gest jak upuszczenie ręcznika na podłogę łazienki zaledwie po jednym dniu pobytu w hotelu – co oznacza prośbę o jego wymianę – może powodować, że naszej planecie będzie trudno z nami wytrzymać. Właśnie tu w Hydropolis rozmawiamy o tym, jak podróżować a jednocześnie nie przeszkadzać środowisku, w jakim jesteśmy. Jak przyjechać w konkretne miejsce, czerpać z jego uroku i go nie zepsuć

– mówi Marcin Garcarz, wiceprezes MPWiK S.A. we Wrocławiu, do którego należy Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis.

Na te pytania każdego dnia odpowiadamy w centrum wiedzy o wodzie – jedynym tego typu obiekcie w Polsce i jednym z niewielu na świecie. Nie kopiujemy pomysłów, działamy w niszy, co jednak nie oznacza małej frekwencji wśród zwiedzających. Przecieramy szlaki, którymi powoli zaczynają kroczyć kolejni. Na wiele sposobów pokazujemy piękno i różnorodność świata oraz jak o niego dbać

– dodaje.

Jak podróżować w zrównoważony sposób?

Pierwszy krok to wybór właściwego transportu. Jeśli to możliwe, powinniśmy wybierać podróże pociągiem, bo w ten sposób ograniczamy emisję dwutlenku węgla do atmosfery.

Podróż koleją to także przewaga malowniczych widoków, których nie zobaczymy z okna samolotu. Obecnie pociągi osiągają duże prędkości, a część z nich – zwłaszcza we Francji – napędzana jest zieloną energią. Jeśli jednak – z racji dystansu do pokonania – samolot to konieczność, możemy zrewanżować się środowisku. Wystarczy, że opłacimy swój ślad węglowy. To może być choćby posadzenie drzewa.

W podróży starajmy się pomagać lokalnej społeczności, np. wybierając produkty pochodzące z miejsca, w którym się znajdujemy albo zatrzymując się w agroturystyce. Jedzmy lokalnie i sezonowo. Gdziekolwiek jesteśmy, pamiętajmy, by chronić naturę. I co najważniejsze: zostawmy miejsce, w którym jesteśmy, w takim stanie, w jakim chcielibyśmy je zobaczyć.

Branża turystyczna rozmawia

Forum Promocji Turystycznej odbywa się cyklicznie od 2016 roku, a dotychczas w jedenastu edycjach wzięło udział blisko 600 znawców z zakresu branży turystycznej. W poprzedniej edycji uczestniczyło ponad czterdziestu ekspertów z kraju i zagranicy. Tegoroczne wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.

Forum Promocji Turystycznej to format, który wymyśliliśmy w 2016 roku. Jego ideą jest promowanie dobrych praktyk w marketingu i promocji w branży turystycznej. Zadaniem Forum jest także inspirowanie i pokazywanie dobrych przykładów, również tych zagranicznych, oraz ułatwianie nawiązywanie kontaktów w branży

– mówi Marzena Markowska, redaktorka naczelna portalu WaszaTurystyka.pl