Radio Gra Wrocław Home

Muzyka Wybrana Dla Ciebie • Radio Gra Wrocław 95.1 FM Słuchaj Online Facebook

Kolejne dzieło miesiąca prezentowane w Pawilonie Czterech Kopuł. To „Psy z Üsküdar” Joanny Rajkowskiej

Facebook

Widzowie zobaczą cykl 10 fotografii wykonanych przez artystkę w 2009 r. w Stambule. Widok opuszczonych, nikomu niepotrzebnych psów w centrum zatłoczonego miasta łączy w sobie dramat niechcianych istot z baśniową historią ich ocalenia z początków XX w.

/fot. Muzeum Narodowego we Wrocławiu/

Co było inspiracją do powstania pracy?

Üsküdar jest jedną z najstarszych dzielnic mieszkaniowych Stambułu. Za czasów osmańskich pełniła funkcję cmentarza miejskiego poza murami miasta. W 1911 r. władze w obawie przed chorobami i agresją postanowiły przenieść setki bezpańskich psów błąkających się na terenie nekropolii na niezamieszkałe Wyspy Książęce. Zaraz po ich wywiezieniu Stambuł nawiedziła seria trzęsień ziemi, które uznane zostały za boską karę za postępowanie względem zwierząt. Psy z powrotem przywieziono do miasta.

Pomysł na projekt „Psy z Üsküdar” zrodził się podczas pobytu Rajkowskiej oraz krytyka sztuki Sebastiana Cichockiego w Turcji w 2009 r. i ich spacerów po dzielnicy pełnej bezdomnych psów wylegujących się na grobach. Widok opuszczonych, nikomu niepotrzebnych istot w centrum metropolii wywarł na artystach wrażenie, które zaowocowało pracą „Psy z Üsküdar”. Projekt obejmuje cykl 10 fotografii Rajkowskiej oraz książkę ze zdjęciami, uzupełnioną tekstami Cichockiego.

O czym jest dzieło?

Ten wielowymiarowy projekt traktuje o symbolicznym wykluczeniu zwierząt ze społeczności, łączy w sobie dramat niechcianych psów z baśniową historią ich ocalenia. Rajkowska sięgnęła po tę opowieść, chcąc zrozumieć istotę człowieczeństwa. Zdjęcia tworzą baśniową narrację o skomplikowanych relacjach ludzi i zwierząt, w których bezwarunkowa miłość przeplata się z niezrozumiałym okrucieństwem.

Kim jest autorka?

Joanna Rajkowska (ur. 1968 w Bydgoszczy) jest absolwentką malarstwa ściennego Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. W  twórczości sporo uwagi poświęca zagadnieniom braku tożsamości, poczuciu obcości w nowym środowisku, brakowi asymilacji i odrzuceniu. Do realizacji wybiera naznaczone trudną historią miejsca. Dobrym przykładem jest tutaj praca „Psy z Üsküdar”. Gdzie to nie ludzie, a psy stają się pretekstem do podjęcia dialogu z niełatwą historią.

Dzieło miesiąca będzie można oglądać w Pawilonie Czterech Kopuł do 5 kwietnia.

/fot. Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj