Krytyczne myślenie zamiast ocen. Czy tak będzie wyglądać szkoła przyszłości?
Uczymy się nie dla ocen, ważna jest kreatywność, umiejętność współpracy i realizacja własnych celów – to podstawowe zasady wdrażane podczas lekcji m.in. w SP nr 64. To jedna z 9 wrocławskich placówek oświatowych realizujących ogólnopolski program „Szkoły uczące myślenia”.

Na co w takim razie stawiają nauczyciele?
Nauczyciele, realizując ten program, stawiają przede wszystkim na sam proces nauczenia. Starają się, by uczniowie jak najwięcej zapamiętywali z lekcji, najlepiej samodzielnie dochodząc do określonych wniosków i celów. Rozwijając przy tym tzw. kompetencje 4K, czyli: krytyczne myślenie, komunikację, kooperację i kreatywność.
Chcemy przygotować uczniów do odnoszenia sukcesów w ich życiu dorosłym, a nie tylko na najbliższych testach czy sprawdzianach. A do tego potrzebna jest umiejętność samodzielnego myślenia, wyciągania wniosków czy rozwiązywania problemów. Realizując oczywiście podstawę programową
– mówi dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 64, Karolina Mitelska.
Zrezygnowaliśmy też z wartościowania stopni i wyciągania z nich jakichkolwiek średnich. Dla nas ważniejsze jest to, jak dzieci pracują na lekcjach i jakie robią postępy
– dodaje.
W ten sposób nauczyciele nie są wyłącznie wykładowcami, ale przede wszystkim mentorami, którzy nakierowują uczniów i motywują do kreatywnego myślenia.
Zależy nam, by w przyszłości uczniowie realizowali własne cele, a nie cudze. By byli zmotywowani i chcieli się uczyć, ale nie dla ocen, tylko dla samych siebie
– przyznaje Katarzyna Koźlewicz, nauczycielka geografii i przyrody w SP nr 64 we Wrocławiu.
Co na to uczniowie?
Warto podkreślić, że uczniowie bardzo szybko wdrożyli się w ten program i z chęcią go realizują.
Kiedyś faktycznie pytaliśmy się pani, czy dane zadanie jest na ocenę. Teraz uczymy się dla siebie. Przychodzimy na zajęcia dla przyjemności, by się czegoś dowiedzieć, a nie dostać kolejny stopień do dziennika
– mówi Alex, uczeń klasy V.
Bardzo dużo pracujemy w grupie. Uczymy się współpracować ze sobą i razem rozwiązywać zadania. Bardzo to lubię
– opowiada Maja z klasy V.
Program „Szkoły uczące myślenia” stworzony został przez Instytut Krytycznego Myślenia. W SP nr 64 realizowany jest drugi rok. Docelowo potrwa 4 lata. We Wrocławiu realizowany jest w 9 placówkach oświatowych.