Inwestycja jest jedną z największych w historii Wrocławia. Dzięki niej tramwaje przez Popowice w godz. szczytu będą kursować co 6 minut. Koszt tej inwestycji oszacowano na ponad 227 milionów złotych.
Jak wypadły testy?
Na trasie przez Popowice przeprowadzone już zostały już pierwsze techniczne testy na moście Dmowskiego oraz całej trasie. Podczas nich sprawdzane były szyny, przystanki, rozjazdy, sieć trakcyjna, a także praca stacji prostownikowych zasilających tę trasę. Wypadły bardzo dobrze
– mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Trasa tramwajowa przez Popowice. Założenia
Nowa linia umożliwi m.in. wykonanie remontu torowisk na ul. Legnickiej, która dziś jest maksymalnie obciążona tramwajami. Tramwaj przez Popowice może jeździć po 4 km toru podwójnego. Zamontowano 18 sztuk rozjazdów.
Mamy ułożonych ponad 2 km zielonego torowiska (11 200 m kwadratowych rozchodnika) – tak więc tramwaj jeździ też po zielonym dywanie m.in. na ul. Starogroblowej czy Popowickiej. W ramach zadania powstały nowe przystanki tramwajowe i autobusowe. Inne autobusowe zostały przebudowane. W sumie prace prowadzone były na 25 przystankach
– wylicza prezydent Jacek Sutryk.
Tramwaj co 6 minut
Na nowym torowisku zostało usytuowanych 9 par przystanków tramwajowych. Nowe linie tramwajowe będą zatrzymywać się na przystankach: Wejherowska (Hala Orbita), Port Popowice, Białowieska, Park Popowicki, Wrocław Popowice (17. południk), Długa (ogrody działkowe), Wrocław Szczepin, Michalczyka i Kępa Mieszczańska. Na tej nowej trasie dwa przystanki zostały usytuowane tak, by ułatwić skomunikowanie z koleją w ramach przystanków – Wrocław Popowice (17. południk) i Wrocław Szczepin.
Według wstępnych obliczeń blisko 15 000 mieszkańców będzie miało dostęp do nowych przystanków w czasie dojścia do 7,5 minut. Dzięki dwóm liniom tramwajowym mieszkańcy Popowic w szczycie co 6 minut będą mieli środek transportu, który pojedzie po m.in. zielonym torowisku.
Przez Popowice w maju nowym torowiskiem pojadą dwie linie tramwajowe. Pierwsza to linia tramwajowa 19 łącząca Kozanów z placem Grunwaldzkim i dalej z Halą Stulecia. Linia ta pojedzie tą samą trasą, co obecny autobus C, a nawet jeszcze dalej. Jej zaletą będzie to, że zapewni bezpośrednie i niezawodne połączenie Kozanowa z placem Grunwaldzkim. Tramwaj na trasie o długości 11,5 km stawać będzie na 24 parach przystanków.
Tramwaj 32 zmieni nazwę
Druga linia w części przebiegu pokrywa się z istniejącą na razie linią 32, która z Kozanowa zamiast jechać ulicą Legnicką, pojedzie ulicą Popowicką i dalej przez przebudowane mosty Pomorskie do centrum miasta, przez Dworzec Główny i dalej na Gaj. Przy okazji – dla uporządkowania numeracji naszych wrocławskich linii, wraz ze zmianą trasy 32, zmieni jej numer na 18. To dłuższa trasa, o długości 13,5 km, zatrzymująca się na 34 parach przystanków.
Budowa linii tramwajowej przez Popowice to nie tylko ważne skomunikowanie osiedli, ale wspomniana już alternatywa dla ul. Legnickiej. W tym celu podczas tego zadania wybudowano torowisko tramwajowe i łuki na skrzyżowaniu ul. Lotniczej i Milenijnej. Pozwala ono skręcić tramwajom w kierunku Leśnicy, a jak i pojechać w stronę ul. Milenijnej i dalej Popowickiej od ul. Lotniczej
– komentuje Michał Kulicki, kierownik projektu z Wrocławskich Inwestycji.
Koszt inwestycji to ponad 227 milionów złotych. Z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej to blisko 82 miliony. Reszta środków pochodzi z budżetu miasta, jak i MPWiK. Blisko 12 milionów złotych dołożyli do inwestycji deweloperzy.