Radio Gra Wrocław

Na Kościuszki wrócą tramwaje. Dojadą do granic miasta

Inwestycja pozwoliłaby połączyć linie kursujące wzdłuż ul. Krakowskiej z liniami przejeżdżającymi przez ul. Kołłątaja. Umożliwiłoby to uruchomienie nowego korytarza komunikacji tramwajowej. Co miałoby z kolei rozwiązać problem z dużymi korkami.

źródło: mpk.wroc.pl
źródło: mpk.wroc.pl

Ulica Opolska to jedna z ostatnich niezmodernizowanych bram do miasta. Ma po jednym pasie w obie strony – co często związane jest z dużymi korkami. Tramwaj dojeżdża w tamte rejony tylko do pętli na Katowickiej. W dodatku tylko pojedynczym torem.

To przestrzeń miasta, która intensywnie się rozbudowuje. Tereny po byłej fabryce Polleny zamieniają się w mieszkaniówkę, Aleja Wielkiej Wyspy także jest impulsem do zmian. Rozwijają się Radwanice, sporo inwestycji mieszkaniowych na Księżu Wielkim. Zależy mi, by zmienić wieloletnią praktykę, która funkcjonowała we Wrocławiu kilka czy kilkanaście lat temu, gdy sprzedawano na obrzeżach miejskie działki pod mieszkaniówkę w ogóle nie poprawiając dostępności komunikacyjnej tych miejsc

– mówi prezydent Jacek Sutryk.

Miasto chce przebudować torowisko w ulicy Opolskiej, które dziś przed pętlą jest jednotorowe, i przedłużyć je do granic miasta.

Połączenie tramwajowe powstanie wraz z kompleksową przebudową ulicy Opolskiej, która stanie się „południową bramą miasta”. Linia tramwajowa prowadzić ma od istniejącej pętli Księżę Małe do nowej pętli w rejonie ul. Brochowskiej, gdzie powstanie również parking P+R. Zostanie również dobudowany drugi tor na całej trasie, bo obecnie prowadzi do pętli na Katowickiej tor pojedynczy

– wyjaśnia prezydent.

Jeszcze w tym roku MPK wymieni zwrotnice na pętli na Księżu. Pod koniec roku miasto planuje rozpisać przetarg na wykonanie projektu zmian na Opolskiej. Wg miejskiego kalendarza projektowanie trasy miałoby zakończyć się do 2027 roku, a tramwaj mógłby dojechać nową aleją pełną drzew do 2030 roku.

Dodatkowe tramwaje i ich dłuższa trasa sprawią, że musimy usprawnić połączenia tramwajowe w centrum, które są na granicy przepustowości. Dlatego przywrócimy do życia zamknięte w latach 90. poniemieckie torowisko na Kościuszki. Nowoczesne tramwaje są szersze od naszych starych Konstali i WrAsów. Musimy torowisko rozsunąć, zwiększając skrajnię, ale także wymienić podtorze, zastosować specjalną wyciszającą wibroizolację torowiska chroniącą kamienice przed drganiami. Wykonamy nową sieć trakcyjną, zrobimy nową zabudowę torowiska wraz z odwodnieniem

– wyjaśnia Witold Woźny, prezes MPK.

Przebudowa ma objąć całą Kościuszki łącznie z placem Trójkątnym czy skwerem na skrzyżowaniu Pułaskiego/Kościuszki, gdzie dziś jest dziki parking.

Po przebudowie na kilometrowym odcinku Kościuszki ma się pojawić wygodna droga dla rowerów, chodniki i mamy nadzieję, że znajdą się miejsca na drzewa. Przetarg na koncepcję projektową ma zostać ogłoszony w listopadzie 2024 roku. Szybciej remont przejdzie Pułaskiego między Kościuszki a Małachowskiego. Trwa właśnie powtórzone postępowanie przetargowe, które wyłoni wykonawcę tych prac

– wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności.