Nie daj się nabrać! Pracownik ZUS nigdy nie zapyta o dane przez telefon
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami od rzekomych pracowników ZUS, którzy proszą o podanie danych potrzebnych do wypłaty środków z subkont. Oszuści chcą w ten sposób wyłudzić informacje, które mogą posłużyć im na przykład do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu.
Wraz z rozwojem technologii, rozwinęły się metody i techniki wyłudzania naszych pieniędzy. Złodziejom z pewnością nie można odmówić braku kreatywności.
Chociaż schemat się zmienia, cel jest ten sam – wyłudzić pieniądze bądź zdobyć nasze dane, również hasła do konta bankowego i do portali społecznościowych. Tym razem jest podobnie
– ostrzega Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Po oszustwach „na wnuczka” czy na „czternastą emeryturę” przyszła kolej na oszustwo na „pieniądze z subkonta”
– dodaje.
Od pewnego czasu do niektórych oddziałów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zaczęli zgłaszać się klienci, którzy otrzymywali telefony od osób podszywających się pod pracowników ZUSu. Oszuści prosili między innymi o podanie danych identyfikacyjnych, które niezbędną są do wypłaty środków z subkonta. Informacje takie mogą posłużyć na przykład do kradzieży lub zaciągnięcia kredytu
Szczególnie warto zwrócić uwagę na maile, które rzekomo przychodzą z ZUSu, a w nich między innymi informacje o błędach naliczanych w składkach i prośby o skorygowanie wpłaty. Takie wiadomości bardzo często zawierają wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usuwać, a także warto poinformować o takiej sytuacji policję.
Przypominam, że my nie dzwonimy do swoich klientów i nie wysyłamy do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny możliwy jest jedynie, gdy klient posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyraził zgodę na taki kontakt z naszej strony. Ostrzegamy, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
– apeluje Iwona Kowalska-Matis.
Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudza nasze wątpliwości możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem:
- 22 560 16 00.