Radio Gra Wrocław

Rusza kampania “Nowe Prawo Taty”. Na czym polega?

Jest to odpowiedź na wdrożoną w kwietniu 2023 dyrektywę work-life balance (równowagi między życiem prywatnym a zawodowym), która przyznaje ojcom m.in. prawo do 9 tygodni nietransferowanego urlopu rodzicielskiego.

/zdjęcie ilustracyjne/pixabay/ojciec

Celem kampanii “Nowe Prawo Taty” jest dotarcie do rodziców z informacją o nowych świadczeniach tylko dla ojców oraz tych prawach, które już mają. W 2022 roku z urlopu rodzicielskiego skorzystało 3,7 tys. ojców. W 2023 r. było ich już 19 tysięcy. To pozytywny trend, jednak to nadal tylko 7% uprawnionych mężczyzn.

Musimy przestać postrzegać tatę jako pomocnika mamy czy “drugiego rodzica”. Każdy tata jest równorzędnym, pełnoprawnym opiekunem. Młode pokolenia ojców chcą się angażować w opiekę nad dzieckiem i budować z nim trwałą więź, ale stereotypy płciowe funkcjonujące w obszarze rodziny w Polsce często uniemożliwiają̨ podążanie tą ścieżką. Stąd pomysł na kampanię, w której również inni ojcowie zachęcają  do zmiany i przekonują, że czas spędzony z dzieckiem jest bardzo ważnym i wspaniałym doświadczeniem

– podkreśla Alina Szeptycka, Pełnomocniczka Prezydenta  Wrocławia ds. Równego Traktowania

Częstą przyczyną tak niskiego wykorzystania urlopów przez ojców jest także brak znajomości swoich praw. Nadal brakuje informacji adresowanych bezpośrednio do nich.

Wdrożenie dyrektywy work-life balance w Polsce to krok w kierunku równości rodzicielskiej w Polsce i postrzegania ojców jako równoprawnych opiekunów dzieci. To ważne, aby ojcowie znali swoje prawa i uwierzyli w to, że ich obecność w życiu dziecka jest tak samo kluczowa jak obecność mamy

– podkreśla Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share the Care.

W ramach kampanii powstał specjalnie przygotowany, bezpłatny informator. Znalazły się w nim informacje dotyczące praw przysługujących ojcom po urodzeniu dziecka, pełen wiedzy i ojcowskich inspiracji. Więcej informacji na temat akcji znajdziecie TUTAJ

/materiały prasowe/UMW