Skręcone grzejniki i uszczelnione okna. Tak Polacy planują walczyć z kryzysem energetycznym
Co drugi Polak planuje zaoszczędzić na ogrzewaniu domu lub mieszkania w okresie zimowym 2022/23 wynika z najnowszego badania agencji SW Research. Najczęściej myślą o tym osoby powyżej 50 roku życia oraz mieszkańcy wsi i małych miast.
Globalny kryzys energetyczny dotarł również do Polski. Wzrost cen jest nieunikniony, co możemy zrobić aby zmniejszyć zużycie energii?
Zakręcone grzejniki i szczelne okna to podstawa
Najczęściej deklarowanym sposobem na szukanie oszczędności przy ogrzewaniu badani wymieniają „obniżenie temperatury grzejników”- 65 procent badanych. Ten rodzaj działania wskazywany jest przede wszystkim przez mieszkańców większych miast.
Na drugim miejscu, najczęściej udzielanej odpowiedzi jest „uszczelnianie okien”- 45 procent badanych.
Miejsce na podium zamyka „wyłączanie ogrzewania w części budynku lub mieszkania”- 36 procent badanych.
Jak rozkładały się pozostałe odpowiedzi?
- fotowoltaika 15 procent badanych
- pompa ciepła 9 procent badanych
- dom inteligentny 6 procent badanych
- geotermia 2 procent badanych
Alarmująco niski jest również poziom deklaracji związanych z potencjalną wymianą pieca / kotła C.O. Przykładowo, wśród mieszkańców wsi i małych miejscowości o takim zamiarze mówi nie więcej niż 10 procent badanych.
Przykra niespodzianka dla młodych i miastowych
Blisko 2/3 Polaków, (62%) przyznaje, że to kryzys na rynku grzewczym zmusza ich do planowanych oszczędności. Recesja najbardziej zaskoczyła najmłodszych konsumentów energii, 18-34 lata oraz mieszkańców miast powyżej 200 tysięcy.
Tylko niespełna 1/5 badanych (18%) twierdzi, że na ogrzewaniu planowała oszczędzić już wcześniej. Do tej grupy najczęściej należą najstarsi- 50+, najsłabiej zarabiający, do 2 tysiące netto miesięcznie oraz mieszkańcy małych miejscowości
Mimo, że wzrost kosztów ogrzewania był do przewidzenia jeszcze na początku tego roku w oparciu o prognozy inflacyjne, to skala tego kryzysu zaskoczyła praktycznie wszystkich. Najmniej przygotowani okazali się młodzi Polacy z dużych miast, którzy do tej pory cechowali się mniejszą wrażliwością na wahania cen energii w porównaniu do innych grup społecznych. Nieco większa zapobiegliwością, prawdopodobnie na bazie własnych doświadczeń z przeszłości, wykazują się starsze kategorie badanych, mieszkańcy wsi oraz grupy najgorzej usytuowane, które działania oszczędnościowe stosują na stałe w swoich gospodarstwach domowych. Zaskoczenie kryzysem ma bezpośrednie przełożenie na główne strategie radzenia sobie z wyższymi kosztami – znacznie częściej wybieramy rozwiązania polegające na lepszym wykorzystaniu posiadanych systemów niż stosowaniu nowych technologii
– komentuje Piotr Zimolzak, wiceprezes SW Research.