Radio Gra Wrocław

„To cena, jaką wszyscy płacimy za monopol”. Prezes MPK Wrocław wystąpił do UOKiK

Jak podaje MPK Wrocław, spółka w samym grudniu zapłaciła Orlenowi prawie milion złotych więcej za olej napędowy, niż wynikałoby to z warunków umowy z poprzednim dostawcą.

/ informacja prasowa MPK Wrocław

W poniedziałek, 2 stycznia, prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder wystąpił do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o pilne zbadanie praktyk monopolistycznych spółki Orlen.

W czerwcu tego roku dotychczasowy dostawca paliwa – firma Lotos poinformowała MPK Wrocław, że nie będzie przedłużała kończącej się 30 listopada umowy. Przewoźnik musiał ogłosić wówczas nowy przetarg. W pierwszym nie wpłynęły jednak żadne oferty.

Orlen nie przystąpił do pierwszego przetargu, tłumacząc to tym, że MPK Wrocław chciało kalkulować cenę paliwa na podstawie zagranicznych notowań giełdowych Platt’s. Tymczasem Orlen Paliwa rozlicza wszystkie swoje kontrakty według notowań SPOT – hurtowej ceny PKN Orlen. W drugim przetargu MPK podjęło decyzję, że będzie rozliczać dostawy w oparciu o ceny hurtowe Orlenu, ale oczekując stałego rabatu.

To cena, jaką wszyscy płacimy za monopol Orlenu kierowanego przez Obajtka, a nadzorowanego przez Sasina i Morawieckiego. Pieniądze te powiększają i tak rekordowe zyski Orlenu. To nie jest wolny rynek, to jest okradanie nas przez partię władzy

– komentuje Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

/ informacja prasowa MPK Wrocław

Wierzę że uda się jeszcze zatrzymać ten fatalny dla naszej gospodarki i naszych portfeli projekt. Stowarzyszenie „Ruch Samorządowy Tak dla Polski” zbiera już dane, ukazujące praktyki monopolistyczne spółki Orlen i podejmie działania w tym zakresie

– dodaje.

Zapotrzebowanie MPK Wrocław na olej napędowy do autobusów to średnio od 800 tys. do niemal 1 mln litrów miesięcznie. W 2020 roku przewoźnik płacił za paliwo ponad 34 mln zł rocznie, w 2021 r. było to 45 mln, a w roku 2022 aż 68,5 mln zł.

/ informacja prasowa MPK Wrocław