Radio Gra Wrocław Home

Muzyka Wybrana Dla Ciebie • Radio Gra Wrocław 95.1 FM Słuchaj Online Facebook

Właśnie ruszył nabór wniosków do programu usuwania azbestu. Jak złożyć wniosek?

Facebook

W 2022 roku we Wrocławiu udało się usunąć z miejskiej przestrzeni ponad 67 ton wyrobów azbestowych z 37 obiektów. Program usuwania tego rakotwórczego minerału miasto prowadzi od 2012 roku. Nie inaczej będzie też w przyszłym, 2023 roku.

/pixabay

Co trzeba zrobić, żeby wziąć udział w programie?

Aby wziąć udział w programie, mieszkańcy powinni złożyć deklarację wraz z wymaganymi załącznikami, najpóźniej do 31 stycznia 2023 roku.

Ile udało się zrobić do tej pory?

W ramach programu, miasto udziela do 100% dofinansowania na demontaż wyrobów, ich transport oraz unieszkodliwienie na składowisku. Prace te wykonują wybrani przez miasto wykonawcy

– informuje Małgorzata Demianowicz, dyrektor Wydziału Środowiska i Rolnictwa.

 Tylko w tym roku udało się usunąć z miejskiej przestrzeni ponad 67 ton wyrobów azbestowych z 37 obiektów. Był to zarówno azbest znajdujący się na obiektach, głównie na dachach, jak i odpady zgromadzone na posesjach

– dodaje Małgorzata Demianowicz.

Od początku trwania programu usunięto we Wrocławiu blisko 1260 ton wyrobów azbestowych z 1256 wrocławskich nieruchomości.

Jak wynika z przeprowadzonej w zeszłym roku inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest, do usunięcia jest jeszcze ok. 2 tys. ton wyrobów azbestowych.

Jaki jest koszt tej inwestycji?

Całkowity koszt zadania w 2022 roku to ponad 94 tys. zł, z czego blisko 19 tys. zł to dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska we Wrocławiu i Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Łączny koszt programu za lata 2012-2022 wynosi to 1,25 mln zł, w tym 780 tys. zł to koszty poniesione przez WFOŚiGW i NFOŚiGW, a ponad 400 tys. zł przez miasto.

Azbest a zdrowie

Wyroby azbestowe zostały wycofane z użycia. Badania wskazują, że mają one szkodliwe działanie na zdrowie człowieka i związek z zachorowaniem na choroby płuc. Azbest ma zniknąć w Polsce do 2032 roku. Usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów jest obowiązkiem właściciela lub zarządcy nieruchomości. Nie trzeba jednak płacić z własnej kieszeni – wystarczy złożyć wniosek w programie usuwania azbestu.

Jak złożyć wniosek?

Deklaracje i wymagane załączniki należy przesłać na adres:

  • Wydział Środowiska i Rolnictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia, Hubska 8-16, 50-502 Wrocław

O czym trzeba pamiętać?

Ważne, by dokumenty były sporządzone oddzielnie dla każdego obiektu. Przy składaniu deklaracji należy uwzględnić konieczność zabezpieczenia środków finansowych na wymianę we własnym zakresie wyrobów azbestowych na bezazbestowe. Wnioskodawca ma również obowiązek we własnym zakresie zgłosić prace polegające na demontażu wyrobów zawierających azbest do Wydziału Architektury i Budownictwa Urzędu Miejskiego Wrocławia lub uzyskać pozwolenie na budowę/rozbiórkę obiektu.

Wnioski dostępne są na STRONIE.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj