Strach przed zakażeniem, zdalny tryb pracy oraz rządowe limity w pojazdach spowodowały w 2020 r. nagły spadek liczby pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej.

Po dwóch latach we Wrocławiu trend się odwrócił
W 2022 roku odnotowaliśmy duży wzrost liczby pasażerów. Było ich łącznie ponad 173 miliony
– nie kryje zadowolenia Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Przed pandemią, w 2019 roku, z komunikacji miejskiej we Wrocławiu skorzystała rekordowa liczba ok. 209 milionów pasażerów. W latach 2020 i 2021 odnotowano odpowiednio 121 i 135,5 milionów podróżnych.
Wzrost liczby pasażerów we Wrocławiu
Przełom nastąpił w minionym roku. Ponad 170 milionów – tylu pasażerów skorzystało z komunikacji miejskiej we Wrocławiu w 2022.
To wciąż mniej niż przed pandemią, ale widoczny jest bardzo duży wzrost w porównaniu do poprzednich dwóch lat. Wrocławianie ufają komunikacji miejskiej jako bezpiecznemu środkowi transportu. Ten dobry i obiecujący wynik jest efektem konsekwentnej i ciężkiej pracy Wrocławia i MPK
– ocenia Paulina Tyniec-Piszcz.
Warto przypomnieć, że Wrocław nie ograniczył oferty przewozowej, mimo że takie działania podejmowały inne miasta. Dodatkowo, miejski przewoźnik nie tylko dbał o dezynfekcję taboru, ale także aktywnie walczył z dezinformacją nt. rzekomego braku bezpieczeństwa epidemicznego w pojazdach i inicjował wiele akcji informacyjnych. To wszystko przyniosło efekt w postaci powrotu pasażerów do komunikacji miejskiej.
Powrót żaków do tramwajów
Wyraźny wzrost liczby podróży po Wrocławiu komunikacją miejską widać zwłaszcza od października 2022, kiedy do miasta na stałe wrócili studenci.
W październiku odnotowaliśmy ponad 17,5 mln pasażerów. To blisko 6 mln więcej niż w lutym 2022 r. Bardzo nas cieszy zaufanie studentów, którzy chętnie wybierają autobusy i tramwaje jako codzienny środek transportu
– ocenia Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu.
Nasz Wrocław rośnie w siłę
We Wrocławiu funkcjonuje bezpłatny program Nasz Wrocław. Jego celem jest zachęcenie mieszkańców do aktywnego spędzania wolnego czasu oraz udziału w życiu miasta. Osoby zarejestrowane w tym programie płacą niższe stawki za bilety. W statystykach widać wyraźny wzrost wartości biletów sprzedanych właśnie w systemie Nasz Wrocław. W 2021 roku wynosiła ona ok. 25 mln zł, a w 2022 aż 28,7 mln zł.
Wzrost sprzedaży biletów nastąpił również w komunikacji międzygminnej organizowanej przez miasto Wrocław: o 25 proc. w przypadku biletów jednorazowych oraz o 34 proc. w przypadku biletów okresowych.
Komunikacja aglomeracyjna jest ważnym elementem całościowego systemu transportowego, dlatego konsekwentnie, we współpracy z ościennymi gminami, rozwijamy jej ofertę
– podsumowuje Paulina Tyniec-Piszcz.