Trasa z dala od dużego ruchu aut, wśród zieleni, z małą ilością zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną - tak właśnie ma przebiegać alternatywna dla Legnickiej trasa od Stadionu Miejskiego przez ul. Bystrzycką, Dąbrówki, Zachodnią, Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i centrum miasta. Właśnie rozpisano przetarg na zaprojektowanie trasy.
Zielona Rowerowa Oś Wrocławia. Wiemy jak będzie przebiegać trasa
Trasa rozpocznie się przy ul. Metalowców, skąd prowadzić będzie przez Park Idzikowskiego, następnie wjedziemy w ulicę Bystrzycką, którą dojedziemy do ul. Dąbrówki. Dalej przez Dworzec Mikołajów, wzdłuż Stacyjnej do planowanego przejazdu rowerowego po zachodniej stronie skrzyżowania Legnickiej z Zachodnią. Dalej Zachodnią z wyniesionymi przystankami wiedeńskimi i Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i Grodzkiej, gdzie na wysokości Krzesła Kantora wykonany zostanie przejazd rowerowy i przejście dla pieszych
– tłumaczy prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Cała trasa będzie miała ponad 6 km długości i składać się na nią będą odcinki:
- Bystrzycka-Dąbrówki (od ul. Metalowców do ul. Legnickiej – 3,9 km)
- Skrzyżowanie Legnicka-Zachodnia wraz z przejściem i przejazdem (0,2 km)
- Odcinek Zachodnia-Sikorskiego (od ul. Legnickiej do Fosy Miejskiej – 1,9 km)
- Kładka przez Fosę Miejską wraz z korektą istniejącej infrastruktury dla rowerów przy Fosie
- Odcinek Cieszyńskiego-Nowy Świat (0,1 km)
Warto zestawić nowo projektowaną trasę z Grabiszyńską i Karkonoską. Tu trasa będzie miała 6 km, trasa poprowadzona przez Grabiszyńską ma 4,5 km, a wzdłuż Karkonoskiej 5,3 km. Zbudowanie trasy wzdłuż Grabiszyńskiej sprawiło, że ruch rowerowy na tej drodze w ciągu 5 lat wzrósł o 548 proc! Cztery lata temu jeździły po Grabiszyńskiej 44 jednoślady na godzinę, a w 2022 roku już 285. Na Zielonej Rowerowej Osi Zachodniej zmiana będzie jeszcze bardziej spektakularna, bo z drogi potencjalnie może korzystać 165.000 osób
– wskazuje Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności
Wrocławskie Inwestycje ogłosiły przetarg na projektowanie pierwszych trzech odcinków tej trasy. Projektanci od momentu podpisania umowy będą mieli 12 miesięcy na realizację dokumentacji i uzyskanie wszystkich niezbędnych pozwoleń. Projektowana w pierwszym etapie trasa to ok 2,5 km.
Rozmawiając o tej trasie ustalaliśmy, że priorytetem ma być poza szybkością przejazdu także wykorzystanie terenów zielonych. Rowerzyści mają jechać szybko, tam gdzie to możliwe z dala od od dużego ruchu aut, wśród zieleni, z małą ilością zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. To będzie alternatywna trasa dla ulicy Legnickiej. Podczas rozmów z wrocławianami często słyszę i zostało to potwierdzone w konsultacjach społecznych przy tworzeniu planu działań rowerowych do 2030 roku, że należy tworzyć alternatywne korytarze rowerowe niezależne od istniejącej sieci drogowej. Stąd pomysł na tę trasę
– tłumaczy prezydent Sutryk.
Dlaczego potrzebna jest alternatywa dla Legnickiej?
Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Legnickiej łącząca zachód Wrocławia z centrum poprzecinana jest wieloma skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, co w połączeniu z intensywnym ruchem samochodowym na tej ulicy sprawia, że jadąc rowerem dużo czasu tracimy na oczekiwaniu na zielone światło.
Do tego brak zieleni, hałas i niski standard techniczny niektórych odcinków trasy, wymagający wielobranżowej przebudowy sprawia, że alternatywna trasa przez Bystrzycką, Zachodnią i Sikorskiego ma dużą przewagę: mała liczba skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, mała liczba samochodów, dużo zieleni i co bardzo ważne dostępność – 10 minutową dostępność do trasy Bystrzycka-Zachodnia-Sikorskiego mamy dla 165 tysięcy mieszkańców (dla porównania 10 minutowy dostęp do trasy wzdłuż Legnickiej ma 136 tysięcy mieszkańców.)
– wylicza Kozłowska-Święconek.
Trasa alternatywna może więc oddziaływać na dużą liczbę mieszkańców, być tańsza w realizacji przy jednoczesnym zachowaniu parametrów CROW, według których buduje się arterie rowerowe w Holandii.
Szczegóły przebiegu Zielonej Rowerowej Osi Zachodniej:
Najdłuższa droga dla rowerów w ramach tego zadania ma powstać od ulicy Metalowców do ul. Na Ostatnim Groszu. Cały odcinek od ul. Metalowców do ul. na Ostatnim Groszu to długość ok. 2 km, gdzie droga dla rowerów i droga dla pieszych przebiega wzdłuż ul. Metalowców od ul. Stargardzkiej do ul. Idzikowskiego w obszarze planowanego parku (teren zadrzewiony), wzdłuż Bystrzyckiej od Idzikowskiego do Balonowej w terenie zielonym, wzdłuż Bystrzyckiej od Balonowej do Horbaczewskiego wzdłuż jezdni, przy Horbaczewskiego nawiązanie do inwestycji deweloperskiej w obszarze ul. Horbaczewskiego.
To będzie szeroka Droga Dla Rowerów (DDR) cała asfaltowa o szerokości 3,0 m i do tego dwumetrowy chodnik dla pieszych z kostką betonową szer. 2,0 m. Wszystko z dedykowanym oświetleniem dla rowerów i pieszych. Wszystkie przejazdy przez wloty i zjazdy będą wyniesione co z jednej strony ułatwi jazdę dla rowerów z drugiej będzie naturalnym progiem zwalniającym dla samochodów z dróg bocznych. Wszystko skomunikujemy dodatkowo z istniejącym i funkcjonującym parkingiem rowerowym przy P&R w obszarze ul. Idzikowskiego
– opisuje Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.
Drugim odcinkiem na którym planowane są prace to fragment drogi na ul. Zachodniej od ul. Lubińskiej do Poznańskiej. Cały odcinek przebudowy, od ul. Lubińskiej do ul. Poznańskiej, to ok. 250 m. Tam przy tej inwestycji powstanie dodatkowo również przystanek wiedeński poprawiający komfort pasażerów autobusów.
Trzecim odcinkiem planowanym w ramach tej wielkiej inwestycji jest przebudowa drogi dla rowerów na ul. Nowy Świat, a także budowa ulicy rowerowej na Cieszyńskiego w pobliżu Arsenału. Budowa tzw. ulicy rowerowej w ul. Cieszyńskiego – dł. 150 m wraz z oświetleniem i przebudowa ul. Nowy Świat na długości ok. 100 m. Na finał przejazd do rynku na wysokości “Krzesła Kantora” nowym przejściem pieszo-rowerowym przez Nowy Świat
– dodaje Świercz.