MPK przygotowuje się do remontu kolejnego ważnego węzła komunikacyjnego w centrum miasta. Tym razem chodzi o plac Jana Pawła II, gdzie zostaną wymienione rozjazdy, łuki i skrzyżowania torów. Prace zostaną podzielone na pięć etapów, żeby nie sparaliżować ruchu tramwajowego.
fot. Joanna Leja
Najważniejszą częścią prac będzie wymiana wszystkich rozjazdów oraz szyn na środku skrzyżowania, w miejscu, w którym tory się przecinają. Ponadto, zostanie wykonane odwodnienie torowiska. Stan techniczny torów jest przeciętny. Zwrotnice oraz krzyżownice na rozjazdach są zużyte, w niektórych miejscach pękają szyny, pojawiły się ubytki w nawierzchni.
W poprzednich latach wykonywano awaryjne prace naprawcze, m.in. wymieniono zwrotnicę czy sterownik napędu zwrotnicy. Tym razem na pl. Jana Pawła II zostanie wykonany kompleksowy remont.
– Efekt inwestycji będzie podobny do tego, który osiągniemy dzięki pracom przy Dworcu Głównym PKP – wyjaśnia prezes MPK Wrocław, Krzysztof Balawejder. – To przede wszystkim bezpieczniejszy i sprawniejszy przejazd. Ale też większy komfort dla podróżnych, mniejszy hałas dla mieszkańców oraz bardziej równa jezdnia dla kierowców – dodaje.
Przewoźnik, oprócz samych torów, wymieni bowiem również nawierzchnię. Na skrzyżowaniu pojawi się nowy, równy asfalt.
Plac Jana Pawła II to bez wątpienia jedno z najważniejszych skrzyżowań w mieście. Od strony mostu Sikorskiego do samego placu docierają zazwyczaj trzy linie tramwajowe. Ulicą Legnicką, główną arterią prowadzącą z zachodniej części miasta – siedem kolejnych.
Uniknąć paraliżu
Wykonawca na realizację będzie mieć 355 dni od dnia rozpoczęcia robót budowlanych, wymagających wprowadzenia zmian w komunikacji zbiorowej. Planuje się, że torowcy pojawią się na pl. Jana Pawła II we wrześniu.
– Nie chcemy sparaliżować ruchu tramwajowego, dlatego podzieliliśmy prace na etapy. Gdy będziemy wymieniać rozjazdy od ul. Ruskiej, to nie będzie tam przejazdu. Analogicznie wygląda sytuacja przy ul. Legnickiej, wtedy ruch zostanie puszczony nowym odcinkiem torowiska TAT na Nowy Dwór od Dworca Świebodzkiego – wyjaśnia Bartosz Naskręski z MPK Wrocław.
Jaki jest planowany harmonogram prac?
- wrzesień-23.10.2021 – wymiana rozjazdu od ul. Ruskiej i św. Mikołaja (Etap 1)
- 6.11-14.01.2022 – wymiana rozjazdu od ul. Legnickiej (Etap 2)
- 15.01.2022-25.03.2022 – wymiana skrzyżowania (Etap 3)
- 26.03-20.05.2022 – wymiana rozjazdu od mostu Sikorskiego (Etap 4)
- 21.05-08.07.2022 – wymiana rozjazdu od pl. Orląt Lwowskich (Etap 5)
W pierwszej połowie lipca otwarte zostały oferty przetargowe, złożone przez trzy podmioty: Pro-Tra Building sp. z o.o. (ok. 7,9 mln zł brutto), TORHAMER sp. z o.o. (ok. 7,64 mln zł brutto) oraz Zakład Sieci i Zasilania sp. z o.o. (ok. 5,89 mln zł brutto). MPK Wrocław planuje przeznaczyć na prace ok. 5,88 mln zł. Teraz oferty są analizowane przez spółkę.
wroclaw.pl