Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy, wśród nich zero emisyjne, oraz możliwość zakupu biletu w kasowniku w pojeździe. Miasto otwiera przetarg sieci linii autobusów podmiejskich łączących Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.
Przetarg obejmuje dwa zadania: na 17 linii podmiejskich 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą (w tym 5 całkowicie nowych tras) oraz 9 linii miejskich – dziś obsługiwanych przez MPK Wrocław oraz jego podwykonawcę.
Po jego rozstrzygnięciu aż 32% floty obsługującej linie łączące te gminy aglomeracji stanowić mają pojazdy niskoemisyjne
– zdradza Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?
Przewoźnicy wyłonieni w postępowaniu przetargowym przeznaczą do ich obsługi łącznie 92 fabrycznie nowe autobusy. Na ich dostarczenie i rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.
To oznacza, że jeśli uda nam się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji pod koniec przyszłego roku
– mówi Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia.
Przewoźnicy mogą składać oferty do 5 września do godziny 10:00.
Autobusy na miarę XXI wieku
Jak wskazał prezydent Wrocławia wszystkie pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe. We wszystkich będzie można podładować komórkę czy laptop korzystając z gniazda USB. Dodatkowo, autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami.
Gmina Wrocław, jako zamawiający, wymaga od potencjalnych oferentów zapewnienia łącznie 92 autobusów do obsługi wspomnianych wcześniej linii: 40 autobusów przegubowych (ok. 18-metrowych), 40 solo (ok. 12-metrowych) i 12 autobusów midi (ok. 10-metrowych). Znaczna część z nich stanowić będą pojazdy niskoemisyjne
– wylicza Paulina Tyniec-Piszcz.
Łącznie w ciągu 6 lat wykonają one ponad 38 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji.
Urbancard w aglomeracji
Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi – strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka).
Aby korzystać z tych linii, pasażerowie muszą posiadać bilety jednorazowe zakupione u kierowcy autobusu lub lokalne EM-karty. Od momentu rozpoczęcia świadczenia usług przez nowych, wybranych w przetargu operatorów, na liniach objętych tym postępowaniem, wprowadzamy system Urbancard. To ważny krok w integracji transportu zbiorowego w aglomeracji
– dodaje Paulina Tyniec-Piszcz.
System Urbancard będzie sukcesywnie rozszerzany także na inne linie 9xx obsługujące pozostałe gminy.