Prawie 200 milionów pasażerów – tyle osób skorzystało z komunikacji miejskiej i aglomeracyjnej w 2023 roku. To o 10% więcej niż rok wcześniej.
MPK Wrocław w liczbach
W 2023 roku autobusy komunikacji miejskiej przejechały 29,3 mln kilometrów. Do tego trzeba dodać autobusy aglomeracyjne zapewniające komunikację z sąsiednimi gminami. W tej kadencji powstało 11 nowych linii, a łącznie autobusy aglomeracyjne przejechały 4,54 mln. kilometrów.
Z kolei wrocławskie tramwaje przejechały ponad 14,13 mln. km. Ponieważ uruchomiliśmy nowe linie – przez Popowice, Szczepin i na Nowy Dwór to tramwaje przejechały o 400 tys. kilometrów więcej niż w 2022 roku
– mówi Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.
Pojazdy więcej jeździły i przewiozły o ponad 20 milionów pasażerów więcej niż w 2022 roku – łącznie ponad 194,5 miliona podróży.
Pasażerowie jeździli i płacili… 2023 rok to rekordowa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej – łącznie sprzedano 36 mln sztuk biletów o wartości 207,95 mln zł. To ponad 5,5 miliona sztuk więcej niż w 2022 roku. Wyższa była również wartość sprzedaży. Do budżetu miasta wpłynęło dodatkowych 37,5 miliona złotych. Do tego około 3,5 miliona wpływów z biletów międzygminnych. Łącznie sprzedaż biletów względem poprzedniego roku była wyższa o 22%, a względem 2019 roku – czyli ostatniego roku przed pandemią Coronawirusa – była wyższa niemal o 1/3 bo o 30,5%.
Warto pamiętać, że Wrocław jest miastem w którym najwięcej ludzi korzysta z komunikacji miejskiej bezpłatnie. Decyzją prezydenta Sutryka i rady miejskiej za przejazdy nie płacą uczniowie do 21 roku życia i seniorzy po 65 roku. Koszt ich przejazdów pokrywa budżet miasta. Wrocław za pracę przewozową w 2023 roku zapłacił wszystkim przewoźnikom – także kolejowym, bo tu połączenia również dofinansowujemy około 650 milionów złotych
– wylicza dyrektor Tyniec-Piszcz
W „pracę przewozową” nie są wliczane pieniądze na remonty torów, zajezdni i sieci czy zakup i modernizację taboru. Przypomnijmy, że od Nowego Roku linia K jest w pełni obsługiwana wyłącznie przez elektrobusy a w tym roku do miasta trafi 40 nowych tramwajów, a od początku kadencji obecnego prezydenta na inwestycje w komunikację miejską we Wrocławiu miasto wydało łącznie 1,2 mld. zł – najwięcej w historii.
Wzrost wydatków na komunikację zbiorową w mieście i aglomeracji, w tym także dofinansowywanie przewozów kolejowych czy obsługę informacyjną (np. odpowiednie informacje na tablicach rozkładów) dobrze widać gdy zestawi się wydatki rok do roku:
- 2018 – 412 321 207
- 2019 – 479 741 642
- 2020 – 493 127 139
- 2021 – 543 941 425
- 2022 – 568 456 860
- 2023 – ok 650 mln