Radio Gra Wrocław

Ruszyła budowa TAT na Jagodno. Na tramwaj jednak będzie trzeba poczekać

Trasa będzie prowadzić wzdłuż ul. Bardzkiej do ul. Kajdasza. Na razie trasą pojadą tylko autobusy, bo przeszkodą dla tramwaju jest linia kolejowa - powiedział PAP Krzysztof Świercz, rzecznik prasowy Wrocławskich Inwestycji. Trasa pozwoli połączyć osiedla Jagodno z centrum miasta.

/fot. Tomasz Hołod, wrocław.pl

Ruszyła budowa TAT na Jagodno. Na tramwaj jednak będzie trzeba poczekać

Inwestycja potrwa dwa lata, będzie kosztowała 42,7 mln zł, z czego 40,5 mln zł pochodzić będzie z Rządowego Funduszu Polski Ład. Według planów urzędników, trasa autobusowo-tramwajowa zostanie oddana do użytku w 2025 roku. Docelowo będzie miała 2,7 km. W 2025 roku autobusy pojadą wydzielonym korytarzem na Jagodno.

Będziemy to nazywać TAT bo chcemy, żeby tramwaj też tam pojechał

– powiedział PAP Krzysztof Świercz, rzecznik Wrocławskich Inwestycji.

Chcemy, żeby mieszkańcy mogli korzystać z trasy autobusowej, a docelowo tramwajowej. Przygotujemy pod tramwaj wszystkie łuki, podbudowy, przystanki. W przyszłości wystarczy sfrezować asfalt, postawić szyny i słupy. Będą to jednak niewielkie nakłady wobec całej inwestycji

– tłumaczy rzecznik.

Podczas przebudowy ul. Bardzkiej w 2016 roku zostawiono rezerwę pod linię tramwajową, poszerzono też przejazd pod nasypem kolejowym, którym przebiega towarowa obwodnica Wrocławia. Problemem okazała się linia 285, która znajduje się tuż obok, na poziomie jezdni. Przepisy nie dopuszczają przecinania się linii tramwajowej i kolejowej. Zdarzają się wyjątki, np. w tym roku zbudowano takie skrzyżowanie w Toruniu. Jednakże, jak mówi rzecznik PKP PLK Karol Jakubowski:

sprawa skrzyżowania torów tramwajowych z linią kolejową w Toruniu nie może być porównywania do sytuacji, którą mamy we Wrocławiu

Należy podkreślić że linia 246, z którą będą krzyżować się tory tramwajowe w Toruniu jest linią używaną sporadycznie, raz na tydzień i tylko przez pociągi towarowe. W przypadku Wrocławia, mamy natomiast do czynienia z linią, po której porusza się przeszło 30 pociągów na dobę z prędkościami do 120 km/h. Przy tej częstotliwości kursowania tego typu rozwiązanie miałoby niewątpliwie wpływ na komunikację miejską we Wrocławiu

– przekazał PAP Jakubowski.

Jak zaznaczył:

spółka przedstawiła propozycję skrzyżowania całkowicie bezkolizyjnego polegającego na przeniesieniu toru linii 285 na nasyp”. Jak jednak dodał, ”pomimo, iż miasto Wrocław wstępnie wyraziło zainteresowanie ww. propozycją to nie doczekała się ona realizacji.

Rzecznik zapewnił jednak, że w przyszłości inwestycja zostanie wykonana i linia 285 zostanie wyniesiona na wyższy poziom.

Przetarg na dokumentację projektową będzie ogłoszony w październiku

– poinformował Karol Jakubowski.

Rzecznik PKP PLK nie podał, kiedy inwestycja może być gotowa. Miasto deklaruje, że linia tramwajowa na Jagodno powstanie, jak tylko będzie taka możliwość.

Źródło: PAP