Radio Gra Wrocław

Rowerowa Zielona Oś Wrocławia połączy zachodnie osiedla z centrum miasta

Rowerowa Zielona Oś Wrocławia będzie miała 6 kilometrów długości. Połączy osiedla zachodniej części miasta z centrum.

rowerowa
/materiały prasowe/UMW

Rowerowa Zielona Oś Wrocławia połączy zachodnie osiedla z centrum miasta

Wrocławscy urzędnicy zaprezentowali w piątek wielką rowerową inwestycję. Za 12 mln zł powstanie trasa, która będzie biegła od stadionu miejskiego przez ul. Bystrzycką, Dąbrówki, Zachodnią, Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i centrum miasta. Ma zostać oddana do użytku do końca 2027 roku.

To jest 6-kilometrowy odcinek nowej trasy. Właśnie dzisiaj ukazało się rozstrzygnięcie przetargu na jej projektowanie. Chcemy połączyć osiedla z zachodniej części miasta z centrum w sposób alternatywny do ul. Legnickiej; czyli nie wzdłuż ruchliwej ulicy, ale w terenach zielonych, z fajnym przebiegiem i bardzo wygodnym dla rowerzystów

– powiedziała PAP Monika Kozłowska-Święconek z biura zrównoważonej mobilności.

Dzięki nowej trasie rowerzyści będą mogli uniknąć nie tylko miejskiego zgiełku, ale także licznych skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, które najbardziej utrudniają płynną jazdę.

Stworzenie tej zielonej alternatywy wyszło nam z rozmowy z mieszkańcami. W zeszłym roku opublikowaliśmy plan działań rowerowych, który powstał wspólnie z mieszkańcami i tam pojawiła się właśnie potrzeba realizacji takiej trasy, która prowadzi z zachodu do centrum miasta

– powiedziała PAP Monika Kozłowska-Święconek.

Przy okazji prezentacji nowego projektu urzędnicy pochwalili się, co udało im się zrealizować. W 2023 roku za 18 mln zł we Wrocławiu powstały 23 kilometry nowych dróg rowerowych. Z kolei od 2019 roku wydano na ten cel ok. 100 mln zł. Urzędnicy podkreślają, że trasy rowerowe powstają też poza tym budżetem, np. w ramach większych inwestycji drogowych.

Miejscy urzędnicy pochwalili się też systemem, dzięki któremu liczeni są rowerzyści korzystający z poszczególnych tras. Według prezentowanych danych na ul. Grabiszyńskiej między 2018 a 2021 rokiem ruch rowerowy wzrósł ponad pięciokrotnie. Z kolei na al. Karkonoskiej między 2017 a 2022 rokiem doliczono się ponad cztery razy więcej rowerzystów. Zdaniem urzędników te statystyki są dobrą prognozą dla planowanej osi zachodniej.