Radio Gra Wrocław Home

Muzyka Wybrana Dla Ciebie • Radio Gra Wrocław 95.1 FM Słuchaj Online Facebook

Aglomeracyjna rewolucja. Wybrano oferty dla dwóch zadań

Facebook

Trwa przetarg na rozbudowę komunikacji aglomeracyjnej. Właśnie wybrano najkorzystniejsze oferty dla dwóch zadań, dzięki którym mieszkańcy Wiszni Małej, Czernicy i Długołęki będą mieli znacznie więcej połączeń. Obecnie obsługują one 72 autobusy - w przyszłości ma być ich ponad 100.

aglomeracyjna
/materiały prasowe/UMW

Nowoczesne i fabrycznie nowe autobusy (wśród nich zeroemisyjne) oraz możliwość bezgotówkowego zakupu biletu w kasowniku w pojeździe. Takie rozwiązania czekają pasażerów komunikacji miejskiej podróżujących autobusami linii 9xx łączącymi Wrocław z Czernicą, Długołęką i Wisznią Małą.

Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Bardzo się cieszę, że tak dobrze przebiega nasza współpraca z gminami w ramach Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego. Sprawna komunikacja zbiorowa w aglomeracji służy nam wszystkim – wrocławianom i mieszkańcom okolicznych gmin

– komentuje prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Najkorzystniejsza oferta

Przetarg podzielono na 4 zadania. Ogłoszono wybór oferty na 2 zadania. Za najkorzystniejsze w tych przypadkach uznano oferty konsorcjum Kłosok Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za kwotę ponad 456 mln złotych. Teraz należy odczekać 10 dni na ewentualne odwołania. Jeśli takowe nie wpłyną, będzie można podpisać umowy ze zwycięzcami postępowań.

Jedno z zadań zostanie powtórzone w procedurze negocjacji wynikającej z ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Negocjacje ruszą niebawem, organizatorzy przetargu zaproszą do negocjacji „najważniejszych graczy” zajmujących się przewozem osób w regionie.

Czwarte zadanie unieważniono z uwagi na brak ofert. Były to linie, które są obecnie obsługiwane przez MPK. Organizatorzy chcieli sprawdzić, czy są operatorzy prywatni, którzy byłyby zainteresowani ich obsługą. Ponieważ nie pojawiły się żadne oferty, miasto i gminy aglomeracji zyskały pewność, że MPK jest optymalnym operatorem dla tych tras. Miejski przewoźnik dalej będzie te linie obsługiwał swoimi pojazdami.

Obsługa połączeń aglomeracyjnych w ramach tych 3 zadań to koszt około 700 mln złotych brutto.

Komunikacja aglomeracyjna po rewolucji

Obecnie autobusy aglomeracyjne wykonują 3,5 mln wozokilometrów, a po pełnym wdrożeniu nowych zmian, będzie to o prawie 2 mln więcej czyli blisko 5,5 mln km. Obecnie połączenia aglomeracyjne obsługują 72 autobusy, a będzie ich ponad 100 (w tym fabrycznie nowe i elektryczne). Aktualnie mamy 27 linii aglomeracyjnych, a będą 32 linie.

Łącznie w ciągu 6 lat, gdyż na taki okres rozpisany jest przetarg –  nowe autobusy wykonają prawie 30 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji. Jest to 41 podróży na księżyc i z powrotem. Dzięki tej współpracy w aglomeracji pojawi się 69 fabrycznie nowych autobusów (z opcją rozszerzenia o kolejnych 9 pojazdów).

Co szósty pojazd będzie elektryczny. Wszystkie pozostałe autobusy będą spełniały najwyższe normy emisji spalin, tj. co najmniej Euro 6D. Pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe. A także wyposażone między innymi WiFi, USB i defibrylator AED.

Wszystkie autobusy będą przystosowane do równoczesnego przejazdu 2 osób na wózkach inwalidzkich. Będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów o ograniczonej mobilności oraz z niepełnosprawnościami sensorycznymi.

20 lat temu, gdy zaczynaliśmy budować komunikację aglomeracyjną – autobusy międzygminne pokonywały 1,3 mln kilometrów, w 2024 roku autobusy pokonają blisko 4 razy więcej, bo prawie 5,5 mln wozokilometrów. Stale rozwijamy i wzbogacamy ofertę komunikacji zbiorowej dla mieszkańców aglomeracji, walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym i umożliwiając swobodniejsze przemieszczanie się do Wrocławia, do miejsc pracy, nauki czy rozrywki

– opisuje Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu w magistracie.

Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?

Operatorzy wyłonieni w postępowaniu przetargowym zapewnią do obsługi linii łącznie 69 fabrycznie nowych autobusów (11 z nich to elektryki, a ich liczba w czasie trwania umowy może wzrosnąć o kolejne 3). Na ich dostarczenie oraz rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy. To oznacza, że jeśli uda się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku tygodniach, nowe pojazdy wyjadą na ulice Wrocławia i aglomeracji w II kwartale 2025 roku.

Najnowsze

R E K L A M A

Polecamy dzisiaj

Jak mija dzień? Sprawdź najważniejsze wiadomości z 20 maja 2024