Właśnie zakończył się remont zabytkowych Ikarusów. Z tej okazji Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprasza na nocne kursy w ramach Wrocławskich Linii Turystycznych. Pierwsza okazja do przejażdżki już w ten weekend, podczas zaplanowanego na 24 czerwca (sobota) święta Wrocławia.
W sobotę święto Wrocławia z tej okazji Klub Sympatyków Transportu Miejskiego zaprosi mieszkańców na pokład legendarnego klasyka- Ikarusa.
Autobusy tej marki zdominowały krajobraz bloku wschodniego w latach 80.
Pierwsze przegubowe Ikarusy z serii 280.26 do Wrocławia dotarły jesienią 1981 r. Zastąpiły wysłużone Jelcze 272MEX, czyli ogórki. Ikarusy były od nich przede wszystkim przestronniejsze. Duże okna i szerokie drzwi zapewniały o wiele wyższy komfort podróżowania
– opowiada dr Tomasz Sielicki, historyk z KSTM.
Ikarus 260.26 charakteryzował się pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Siłowanie się kierowcy z długim drążkiem należało do znaków rozpoznawczych tej serii autobusów. Wśród kierowców i miłośników pojazdy tego typu nazywane były lewarami. O wiele nowsze rozwiązania posiadała wersja rozwojowa Ikarusa oznaczana serią 280.70E. W tych pojazdach pojawiła się już automatyczna skrzynia biegów. Obie serie eksploatowane były przez wrocławskie MPK. I przedstawicieli obu typów w swojej kolekcji posiada KSTM.
Udało nam się uratować ostatnie dwa egzemplarze z automatyczną skrzynią biegów. Jeden z nich posłużył jako dawca części dla autobusu #5320, który poddaliśmy generalnemu remontowi, przywracając mu pierwotny blask
– tłumaczy dr Krzysztof Kołodziejczyk, prezes stowarzyszenia.
Jeden z członków Klubu nabył z kolei klasyczną wersję Ikarusa, czyli wspomniany już lewar. Autobus w ubiegłym i bieżącym roku przeszedł remont, który obejmował konserwację kratownicy, blacharkę oraz odświeżenie wybranych elementów wnętrza.
Na nocnym przejeździe pojawi się właśnie ta starsza wersja, czyli lewar.
Autobus ten pochodzi z 1983 r. Przywróciliśmy my wygląd z tego okresu, przede wszystkim bardzo eleganckie malowanie. Nadwozie ma kolor kremowy z szerokim czerwonym pasem na środkowym, podokiennym polu
– opisuje Kołodziejczyk.
W późniejszych latach całe burty malowano na czerwono. – Chcieliśmy pokazać stan, gdy autobus wyjechał z fabryki i pojawił się na wrocławskich drogach na początku lat 80.
– dodaje.
Ikarusy z tej serii przestały jeździć na wrocławskich liniach w 2009 r. Teraz jeden z nich wraca jako pojazd zabytkowy. Okazja to przejażdżki „lewarem” pojawi się w sobotę. Autobus pojawi się na dwóch kursach trwających około godziny. Początek na pl. Teatralnym z przystanku muzealnego. Pierwszy kurs wystartuje o godzinie 21.00, a następny o 22.00. Trasa będzie prowadzić rejonami, w których można było spotkać Ikarusy. Pojedziemy m.in. przez Sępolno, obok Hali Stulecia czy osiedla WuWA.
Podczas kursu obowiązuje taryfa Wrocławskich Linii Turystycznych.
Zachęcamy do nabycia specjalnych biletów. Będzie można je kupić u konduktora na pokładzie autobusu. Bilet normalny kosztuje 4,60 zł, a ulgowy 2,30 zł. Pieniądze ze sprzedaży przeznaczamy na remonty pojazdów
– mówi prezes KSTM.
W tej chwili Klub prowadzi renowację tramwaju typu Standard z 1929 r. o numerze taborowym 1192. – Jest szansa, że pojawi się on na linii turystycznej jeszcze w tym roku
– dodaje.
Aktualnie w renowacji przebywa też inny popularny autobus. To Jelcz PR110M, zwany potocznie Berlietem.