MPK Wrocław zaprezentował pierwszy z zakupionych 40 sztuk tramwajów Pesa Twist 146N. Mają one zastąpić wiekowe już Konstale 105.
Tramwajem może podróżować 200 pasażerów, w tym 40 na miejscach siedzących. Jest także miejsce przeznaczone dla osoby z psem przewodnikiem. Pojazd ma w 100 % niską podłogę, dzięki czemu jest przyjazny dla pasażerów.
Podłoga w strefie wejść znajduje się na wysokości 35 cm, co usprawnia wymianę pasażerów, a zamontowana w pojeździe rampa dla wózków dziecięcych i inwalidzkich pozwala korzystać z tramwaju osobom z niepełnosprawnościami, poruszającymi się na wózku inwalidzkim.
Wrocławskie MPK plasuje się w czołówce największych miast w Polsce, jeśli chodzi o średni wiek autobusów. Najmłodszy we flocie MPK to elektryczny Mercedes-Benz eCitaro G wyprodukowany w 2023 roku. Średni wiek wrocławskich autobusów to 7 lat. Średni wiek tramwajów to dziś 16 lat – przy czym trzeba pamiętać, że żywotność tramwajów wg ich producentów to 30-35 lat
– tłumaczy prezydent miasta Wrocławia Jacek Sutryk.
Odmładzamy wrocławski tabor, bo najmłodszy tramwaj to prezentowany dziś Pesa Twist 146N. Najstarsze są Konstale 105 produkowane w latach 80., a modernizowane w latach 90 i 00 chcemy sukcesywnie wymieniać na najnowsze Pesy oraz Moderusy Gamma
– dodaje.
Nie zapominamy o pasażerach ze szczególnymi potrzebami
Dbałość o pasażerów ze szczególnymi potrzebami to istotny element zapewnienia dostępu do transportu publicznego dla wszystkich. W Pesa Twist może być 1 wózek inwalidzki + 2 dziecięce lub 3 wózki dziecięce. Wszystkie ustawienia wózków dostosowane są do wymogów bezpieczeństwa
– zapewnia Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
W przedziale pasażerskim są wygodne wandaloodporne siedzenia, antypoślizgowa wykładzina podłogowa, system dźwiękowej i wizualnej informacji dla pasażera. Na poręczach zainstalowane są ładowarki USB i dodatkowe oświetlenie poręczy dla osób niedowidzących, a nowością jest miejsce dla osoby z psem przewodnikiem
– dodaje.
W pierwszym członie tramwaju zastosowana jest też pętla indukcyjna wzmacniająca dźwięk zapowiedzi głosowych dla osób niedosłyszących. Poczucie bezpieczeństwa pasażerów wzmacnia system monitoringu z systemem rejestracji obejmujący wnętrze części pasażerskiej i otoczenie. Dodatkowa kamera zamontowana jest w kabinie motorniczego.
Nowe tramwaje będą też ciche. W celu zmniejszenia hałasu podczas pokonywania łuków na I osi wózka zastosowano natryskowy system smarowania obrzeży kół, biodegradowalnym smarem. Przekształtnikowy układ napędowy umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania i jej zwrot do sieci. Bardzo istotnym atutem zastosowanego napędu jest możliwość przemieszczania pojazdu w warunkach awaryjnych, np. gdy zachodzi potrzeba zjechania tramwaju ze skrzyżowania lub wjechania na torowisko nie posiadające trakcji (np. hala remontowa).