Jeszcze w czerwcu ruszy kompleksowy remont torowiska w ciągu ulicy Legnickiej. W ramach inwestycji przewoźnik m.in. wymieni ponad 1400 metrów toru pojedynczego szyn, wyremontuje perony przystankowe, zbuduje nowe odwodnienie, a także wymieni 26 słupów trakcyjnych.
Kompleksowe prace na ulicy Legnickiej to największa tegoroczna inwestycja przeprowadzona w ramach programu #TORYwolucja. Remont rozpocznie się już 18 czerwca i potrwa do początku września.
Zadanie to jest jednym z najważniejszych inwestycji przewidzianych w tym roku
– mówi prezes MPK Wrocław Witold Woźny.
Dzięki temu, że od 15 maja jeździmy nowo otwartą trasą przez Popowice, możemy teraz przystąpić do modernizacji tego kluczowego torowiska. Ta inwestycja jest dla nas ważna, bo każdej godziny ulicą legnicką porusza się kilkadziesiąt tramwajów. Dzięki wyremontowaniu newralgicznego fragmentu od ulicy Zachodniej do Niedźwiedziej pojedziemy bez drgań, szybciej i bardziej komfortowo
– dodaje prezes Woźny.
Inwestycja w trzech etapach
Pierwszym i największym etapem kompleksowego remontu jest modernizacja torowiska. Przebudowę przejdzie też sieć trakcyjna. Prace będą przeprowadzane w ciągu ulicy Legnickiej na odcinku od skrzyżowania z ulicą Zachodnią do skrzyżowania z ulicą Niedźwiedzią. Właśnie w tym miejscu zostanie wymienionych ponad 1400 metrów toru pojedynczego szyn, 26 słupów trakcyjnych, a także kilometr sieci trakcyjnej.
Ponadto, na całym odcinku Zachodnia – Niedźwiedzia MPK zabuduje torowisko roślinnością i wybuduje nowe odwodnienie. Zielone międzytorze zyska także przystanek tramwajowy Niedźwiedzia, a łączna powierzchnia nowej, ekologicznej nawierzchni wyniesie aż 3558 metrów kwadratowych.
Kolejnym etapem będzie natomiast modernizacja przejazdów na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej z Kwiską i Małopanewską, wraz z wymianą rozjazdu na wysokości zajezdni nr V. Remont obejmie zabudowę betonową torowiska oraz odtworzenie nawierzchni asfaltowej. W następnej kolejności prace przeprowadzone zostaną także na skrzyżowaniu ulicy Legnickiej z Milenijną, gdzie pojawi się zupełnie nowy rozjazd tramwajowy.
Program TORYwolucja od 2019 roku pozwala na modernizację i remont wielu odcinków wrocławskich torowisk. To ponad 240 mln złotych, które przeznaczyliśmy na zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych
– wskazuje wiceprezes MPK Wrocław Przemysław Nowicki.
Widać to także w statystykach, bo liczba wykolejeń spadła w ostatnich latach o ponad 80%. Właśnie to udowadnia, że pieniądze te zostały wydane w jak najbardziej właściwy sposób.
Prace zgodnie z umową prace mają potrwać do 9 września. Jednak wykonawca robót zrobi wszystko, aby oddać torowisko do użytku wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. Na czas trwania prac wyłączony z ruchu będzie fragment torowiska ulicy Złotoryjskiej (przystanek „Dolmed’) do ulicy Milenijnej.
Łączny koszt inwestycji to ponad 17,2 miliona złotych.
Zachód miasta nadal skomunikowany
Aby zachować możliwość podróży komunikacją zbiorową w zachodnie części Wrocławia, tramwaje pojadą nową trasą przez Popowice.
Zmiany dotyczyć będą wszystkich linii, które znajdują się w osi ulicy Legnickiej. Tramwaje linii 3, 10, 20, 23 i 31 zostaną skierowane objazdem w obu kierunkach. Ich trasa będzie przebiegać nowym torowiskiem od ulicy Lotniczej i Milenijnej przez Popowice i Szczepin. Włączając się w stały układ na Mostach Sikorskiego oraz Mostach Pomorskich. Tramwaje linii 33 zostaną natomiast skrócone do pętli „Wrocławski Park Przemysłowy”. Będą kursowały w obu kierunkach przez plac Jana Pawła II i ulicę Legnicką.
Dodatkowo na trasie od placu Jana Pawła II do Pilczyc pojadą tak zwane „zatramwaje”, czyli autobusy zastępcze linii 733. Częstotliwość ich kursowania to 4 minuty w szczycie i co około 5-6 minut w pozostałych godzinach.
Zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej od 18 czerwca
- Tramwaje linii 3 od placu Jana Pawła II pojadą objazdem w obu kierunkach przez Most Sikorskiego, ulicę Jagiełły, Długą, Popowicką i Milenijną do ulicy Lotniczej
- Tramwaje linii 10 od ulicy Kazimierza Wielkiego pojadą objazdem w obu kierunkach przez ulicę Nowy Świat, Mosty Pomorskiej, ulicę Dubois, Długą, Popowicką i Milenijną do ulicy Lotniczej
- Linia 20 zostanie pojedzie objazdem w obu kierunkach od placu Orląt Lwowskich przez plac Jana Pawła II, Most Sikorskiego, ulicę Jagiełły, Długą, Popowicką i Milenijną do ulicy Lotniczej
- Tramwaje linii 23 jadące w kierunku ulicy Robotniczej, od placu Dominikańskiego pojadą objazdem przez ulicę Kazimierza Wielkiego, plac Jana Pawła II, ulicę Legnicką do przystanku „Dolmed”. Z powrotem w kierunku Kromera – pojadą przez ulicę Śrubową, Marchijską. A także przez plac Orląt Lwowskich i ulicę Podwale
- Tramwaje linii 31 od placu Jana Pawła II pojadą objazdem w obu kierunkach przez Most Sikorskiego, ulicę Jagiełły, Długą i Popowicką do ulicy Pilczyckiej
- Linia 33 zostanie skrócona do pętli „Wrocławski Park Przemysłowy” przy ulicy Robotniczej do której będzie kursowała w obu kierunkach przez plac Jana Pawła II i ulicę Legnicką
Komunikacja zastępcza na ulicy Legnickiej
Na trasie pl. Jana Pawła II – Legnicka – Pilczyce – Legnicka – pl. Jana Pawła II zostaną uruchomione kursy okresowej linii autobusowej nr 733.
Linia będzie kursowała z częstotliwością:
w dni robocze
- do około godziny 6:00 co 5 minut
- od około godziny 6:00 do około godziny 9:00 co 4 minuty
- od około godziny 9:00 do około godziny 14:00 co 6 minut
- od około godziny 14:00 do około godziny 18:00 co 5 minut
- od około godziny 18:00 do około godziny 20:00 co 6 minut
- od około godziny 20:00 do około godziny 23:00 co 7,5 minuty
w soboty i niedziele
- od około godziny 5:00 do około godziny 23:00 co 7,5 minuty