Zabytkowa zajezdnia „Popowice” we Wrocławiu znów otwiera się dla zwiedzających. Tegoroczny Dzień Otwarty zaplanowano na sobotę 9 września w godz. 10:00-17:00.
Atrakcji będzie niemniej niż w ubiegłych latach. Oczywiście najważniejsze będą zabytkowe tramwaje i autobusy, które nie tylko stworzą ekspozycję, ale także wyruszą na wrocławskie ulice. Najstarsze tramwaje, które będzie można zobaczyć, pochodzą z przełomu XIX i XX w. Liczne będą też wagony z dwudziestolecia międzywojennego i pierwszych lat po II wojnie światowej. Stacjonują tu także wiekowe autobusy, w tym kultowe ogórki.
Zajezdnia „Popowice” jest idealnym miejscem, by zobaczyć, jak zmieniały się pojazdy obsługujące komunikację zbiorową w polskich miastach. Mamy tramwaje z firankami i kunsztownymi lampami, są wagony z drewnianymi ławeczkami oraz takie z siedzeniami z dermy i plastiku. Można zobaczyć, jak podróżowało się w dwudziestoleciu międzywojennym, tuż po II wojnie światowej i u schyłku PRL-u
opowiada Krzysztof Kołodziejczyk, prezes zarządu Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, który jest współorganizatorem wydarzenia.
Na terenie zajezdni zostaną wystawione pojazdy z różnych okresów – od niemieckich wagonów z początku XX w. i z dwudziestolecia międzywojennego przez pierwszy tramwaj polskiej produkcji powstały po II wojnie światowej i pierwszy polski tramwaj szybkobieżny po jeden z pierwszych niskopodłogowych autobusów, które były produkowane w naszym kraju. Najstarszy prezentowany pojazd zbudowano około 1892 r., zaś najnowsze w połowie lat 90. XX w. Nie zabraknie też kultowych autobusów-ogórków – uzupełnia Krzysztof Wasilewski, wiceprezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
uzupełnia Krzysztof Wasilewski, wiceprezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego.
Poza taborem pasażerskim zaprezentowane zostaną wagony techniczne, służące utrzymaniu torowisk i sieci trakcyjnej. Wrocław może bowiem poszczycić się niezwykle bogatą, unikatową kolekcją tramwajów gospodarczych, na którą składają się szlifierki do torów, wagon-opryskiwacz, wagony służące do przewozu piasku czy pługi wirnikowe. Najcenniejszy jest tu najstarszy wagon tramwajowy zachowany we Wrocławiu – lora wieżowa z 1892 r. przeznaczona do prowadzenia napraw i konserwacji wprowadzanej wówczas we Wrocławiu sieci trakcyjnej.
Szczegółowy plan wydarzeń w ramach Dnia Otwartego Zajezdni Popowice
- Zwiedzanie zajezdni z przewodnikiem: 10:30, 11:30, 12:30, 13:30, 14:30
- Pokazy pracy pługa wirnikowego: 10:20, 12:20, 14:20, 16:20
Wykłady:
- 12:00: wykład Tomasza Sielickiego pt. 130 lat tramwajów elektrycznych we Wrocławiu (w tylnej części hali ceglanej zachodniej)
- 13:30: prelekcja Tomasza Sielickiego pt. Tramwajem przez Wrocław (w tym możliwość zakupu książki Tomasza Sielickiego pod tym tytułem; w tylnej części hali ceglanej zachodniej)
- 15:00: oprowadzanie po wystawie pojazdów przez Tomasza Sielickiego (początek w punkcie informacyjnym)
- 15:30: wykład Krzysztofa Kołodziejczyka o pojazdach gospodarczych i technicznych, które były użytkowane przez przewoźników obsługujących komunikację zbiorową we Wrocławiu (w tylnej części hali ceglanej zachodniej)
W programie Dnia Otwartego odbywać się będą także kursy zabytkowymi pojazdami. Tramwaje Konstal N i Konstal 102Na będą odjeżdżać z zajezdni „Popowice” co 30 minut do centrum miasta (odjazdy o 9:45, 10:15, 10:45, 11:15, 11:45, 12:15, 12:45, 13:15, 13:45, 14:15, 14:45, 15:15, 15:45, 16:15)
Trasa linii tramwajowej M5:
Zajezdnia „Popowice” – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Ruska – Kazimierza Wielkiego – Widok – pl. Teatralny (Opera)
pl. Teatralny (Opera) – Świdnicka – Podwale – pl. Orląt Lwowskich – Marchijska (TAT) – Śrubowa – Legnicka – zajezdnia „Popowice”
Tramwaje będą zatrzymywały się na wszystkich mijanych przystankach. Odjazdy z Opery co pół godziny od 10:05 do 15:35 oraz o 16:35. Pełne kółko z Popowic przez Operę na Popowice zajmie około 40 minut.
Zabytkowe autobusy będą wyruszały z zajezdni co 15 minut od 10:05 do 15:50. Na linii M10 będą sukcesywnie pojawiać się Ikarusy 280.26. 280.17, 280.70E i 260.32 oraz Jelcze PR110, M11 i M121MB.
Trasa linii autobusowej M10:
Zajezdnia „Popowice” – Legnicka – Na Ostatnim Groszu – Gądowianka – Klecińska – FAT – Grabiszyńska – Centrum Historii Zajezdnia
Centrum Historii Zajezdnia – Grabiszyńska – pl. Legionów – Piłsudskiego – pl. Orląt Lwowskich – Podwale – pl. Jana Pawła II – Legnicka – zajezdnia „Popowice”
Autobusy będą zatrzymywać się tylko na następujących przystankach: FAT (odjazdy co kwadrans od 10:13 do 15:58), Centrum Historii Zajezdnia (odjazdy co kwadrans od 10:15 do 16:00), pl. Orląt Lwowskich (odjazdy co kwadrans od 10:23 do 16:08) i pl. Jana Pawła II (odjazdy co kwadrans od 10:26 do 16:11). Pełne kółko potrwa około 30 minut.
Impreza zakończy się o godzinie 17:00 paradą kilkunastu autobusów. Trasa parady: Zajezdnia Popowice – Legnicka – pl. Jana Pawła II – Podwale – pl. Orląt Lwowskich – Podwale – Świdnicka – Widok – Szewska.