Historia wrocławskich sterowców i balonów [ROZMOWA]
Już w piątek wieczorem, 30.07 na podwrocławskie lotnisko Szymanów przyleci sterowiec Goodyear Blimp. Nad samym Wrocławiem zeppelin ma przelecieć natomiast między 31 lipca a 2 sierpnia. Z tej okazji o historii lotnictwa balonowego we Wrocławiu rozmawiamy z Szymonem Maraszewskim, przewodnikiem miejskim.
fot.: fotopolska.eu – 1930 , Zeppelin nad Starym Miastem. Widok z wieży pływalni miejskiej.
Najbardziej znaną historią jest rok 1930, kiedy do Wrocławia przyleciał Graf Zeppelin, był to sterowiec ówcześnie, będąc największym statkiem powietrznym na świecie, miał 230 m długości , a wiem, że chyba objętość całego jego zbiornika na gaz to ponad 100 000 m³ no i co ciekawe to był sterowiec, który był taką powiedzmy reklamówką firmy
Największy w historii zeppelin startował z nieistniejącego już lotniska na Gądowie Małym.
Dzisiaj jest to oczywiście duże blokowisko przy ulicy Lotniczej, aczkolwiek, kiedy jedziemy ulicą Lotniczą, od centrum na zachód, to właśnie na Lotniczej po lewej stronie mijamy taki niewysoki budynek z małą wieżyczką
fot.: fotopolska.eu – Lata 1929-1932
fot.: fotopolska.eu – 1921 , Graf Zeppelin nad lotniskiem Klein Gandau.
fot.: Library of Congress
Pierwszy pasażerki balon przeleciał nad głowami wrocławian ponad 230 lat temu. W środku siedział pionier lotnictwa, Jean Pierre François Blanchard
Natomiast ten wrocławski lot myślę, że dla ówczesnych Breslauerów był nie mniej szokujący. Swój początek lot miał przy tzw. bramie Fryderycjańskiej , to była brama miejska, stanowiąca wejście na Ostrów Tumski, to, co dzisiejsze tereny ulicy Na Szańcach
Natomiast osiedle Ołbin słynęło z dawnego lądowiska balonów.
fot.: fotopolska.eu – 1934 , Plac Grunwaldzki w latach 30-tych XX wieku. Widok od zachodu w kierunku Mostów: Szczytnickiego i Zwierzynieckiego.
„Wiem, że było tak: nadleciał od strony Politechniki Wrocławskiej i elektrowni. Mały, zgrabny samolocik sfrunął z góry nad rzekę i przytulił się do Odry. Sunął nisko, tuż nad lustrem wody, celując w środek Grunwalda. Na mgnienie oka zniknął pod stalową konstrukcją. Przypadkowi przechodnie wstrzymali oddech z podziwu lub przerażenia. Ale pilot już był po drugiej stronie mostu, już wzbijał się wysoko w powietrze” – pisała wówczas dziennikarka Gazety Wyborczej.
Stanisław Maksymowicz urodził się 7 czerwca 1933 roku. Był instruktorem i wychowawcą kilku pokoleń nauczycieli wychowania fizycznego, pilotów, skoczków, instruktorów oraz trenerów sportów lotniczych. Stworzył unikatowy na skalę światową Samodzielny Zakład Sportów Lotniczych przy AWF we Wrocławiu. Na samolotach spędził w powietrzu ponad 5000 godzin, wykonał 786 skoków spadochronowych.