Politechnika Wrocławska otworzyła laboratorium elektromobilności. Co to takiego?
W nowym laboratorium Politechniki Wrocławskiej znajdują się m.in. stanowiska sterowania różnymi rodzajami napędów elektrycznych ze wszystkimi nowoczesnymi silnikami stosowanymi w elektromobilności. Są tam też stanowiska z rowerami elektrycznymi umożliwiającymi analizę pracy układu elektromechanicznego.
Prorektor ds. rozwoju Politechniki Wrocławskiej prof. Tomasz Nowakowski podczas uroczystości otwarcia laboratorium podkreślił, że wrocławska uczelnia w 2023 r. roku przyjęła strategię, która zakłada rozwój w kierunku „wielodziedzinowego uniwersytetu europejskiego”.
To oznacza, że jesteśmy aktywni naukowo i dydaktycznie w czterech dziedzinach nauki. Naszym jądrem są oczywiście nauki inżynieryjno-techniczne (…) silni jesteśmy w naukach podstawowych – matematyka, fizyka, chemia; oprócz tego jesteśmy aktywni w dziedzinie nauk społecznych i od niedawna rozwijamy obszar nauk o życiu i zdrowiu
– wyjaśnił prorektor.
Radca ambasady Korei Południowej w Polsce Shik Kim zwrócił uwagę na związki gospodarcze jego kraju i Polski.
Jesteśmy strategicznymi partnerami w przemyśle obronnym oraz obszarach energetycznym i infrastrukturalnym
– mówił.
Dodał, że rozwój współpracy był możliwy m.in. dzięki takim przedsiębiorstwom jak LG Energy Solution, które inwestuje w Polsce i rozwija współpracę z uczelniami wyższymi.
Teraz ta współpraca jest jeszcze bardziej intensywna
– powiedział.
Prof. Waldemar Rebizant, dziekan Wydziału Elektrycznego Politechniki Wrocławskiej, podkreślił, że nowe laboratorium stanowi element bazy dydaktycznej dla kierunku Elektromobilność, który został otwarty w 2021 r.
Zaraz po uruchomieniu tego kierunku zgłosiła się do nas firma LG Energy Solution; została podpisana umowa o współpracy obejmująca prowadzenie zajęć, staże i wsparcie w budowie nowego laboratorium
– mówił dziekan.
Prof. Rebizant podkreślił, że laboratorium powstało dzięki darowiźnie koreańskiej firmy. Sponsorem w tym zakresie jest też firma Ecobike, produkująca rowery elektryczne.
Laboratorium jest pierwszą częścią naszych zamierzeń, jeśli chodzi o infrastrukturę badawczą. Chcemy rozbudowywać laboratoria i iść w kierunku elektromobilności autonomicznej
– mówił naukowiec.