Prawie 2,8 mld zł dochodów zakłada uchwała budżetowa województwa dolnośląskiego na przyszły rok. Na inwestycje, w głównej mierze w infrastrukturę kolejową i drogową, przeznaczono ponad 1,3 mld zł. Deficyt wyniesie 172 mln zł.
Uchwałę budżetową na przyszyły rok poparło 17 radnych, 11 było przeciw, a sześciu wstrzymało się od głosu.
„Tak wysokiego budżetu nigdy w historii województwa nie było. Budżet na 2024 r. jest prorozwojowy i proinwestycyjny, ponieważ wydatki inwestycyjny wynoszą 45 proc. całości budżetu”
– mówił wcześniej marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski. Na inwestycje zapisano w przyszłorocznym budżecie ponad 1,3 mld zł.
W porównaniu do mijającego roku w budżecie na 2024 r. zaplanowano zwiększenie dochodów o 487 mln zł, z kolei wydatki będą wyższe o ponad 680 mln zł i mają wynieść ponad 2,964 mld zł. Deficyt ma wynieść 172 mln zł.
„To nie jest jednak deficyt rozumiany powszechnie, ponieważ bardzo znaczącym źródłem finansowania naszych zadań w 2024 r. są przychody w wysokości 229 mln zł – są to środki skumulowane z lat poprzednich na realizacje inwestycji”
– tłumaczyła skarbnik województwa dolnośląskiego Elżbieta Berezowska. Dodała, że łącznie wpływy w przyszłorocznym budżecie przekroczą 3,021 mld zł.
„Na te wpływy składają się dochody w kwocie 2,792 mld zł oraz przychody 229 mln zł”
– wyjaśniła skarbnik.
W uchwale budżetowej na przyszły rok zapisano, że na inwestycje, w głównej mierze w infrastrukturę kolejową i drogową, przeznaczono ponad 1,3 mld zł, a w sumie z wydatkami transportowymi to ponad 1,4 mld zł.
Na ochronę zdrowia zapisano prawie 380 mln zł, na rolnictwo i ochronę środowiska niemal 230 mln zł, na kulturę ponad 195 mln zł, a na edukację i naukę ponad 164 mln zł, na integrację społeczną ponad 155 mln zł, a na kulturę fizyczną i turystykę prawie 90 mln zł.
Wśród zapisanych w projekcie przyszłorocznego budżetu inwestycji znalazły się m.in. rewitalizacja linii kolejowej Legnica-Złotoryja-Jerzmanice Zdrój; rewitalizacja linii kolejowej Zgorzelec-Bogatynia; budowa drugiego etapu obwodnicy Bolesławca; budowa obwodnicy Obornik Śląskich czy budowa obwodnicy Boguszowa-Gorc.
Największe nakłady w przyszłorocznym budżecie planowano na rewitalizację linii kolejowej Jelenia Góra – Karpacz (ponad 87 mln zł), budowę nowego szpital onkologicznego we Wrocławiu (ponad 72 mln zł), budowę obwodnicy Obornik Śląskich (prawie 55 mln zł), rozbudowę Opery Wrocławskiej (ponad 22 mln zł), prace projektowe sieci tras rowerowych (ponad 14 mln zł).
źródło: PAP